انتشار 5/2 میلیون ایمیل دولت سوریه توسط Wikileaks

سایت Wikileaks اقدام به انتشار مجموعه بزرگی از ایمیل های مربوط به دولت سوریه کرد. این مجموعه حاوی نزدیک به 5/2 میلیون ایمیل که توسط مراکز مختلف دولتی بین سال های 2006 الی 2012 میلادی ارسال یا دریافت شده، می شود.

سایت Wikileaks یک سایت افشاگری اسناد و اطلاعات است که هدف خود را تنویر افکار عمومی، شفاف سازی و بیان واقعیت اعلام می کند. سال قبل نیز این سایت، حجم بزرگی از ایمیل های رد و بدل شده بین سفارتخانه های آمریکا و وزارت امور خارجه آمریکا را افشا کرد که منجر به برخی اصطکاک ها و رنجش بین دولت آمریکا و دولت های دیگر جهان شد. از آن زمان تاکنون نیز، رئیس و گرداننده اصلی این سایت، به اتهامات مختلف تحت محاکمه و پیگیری قضایی در چند کشور قرار گرفته است و در حال حاضر، به سفارت اکوادور در انگلیس پناهنده شده تا توسط مقامات انگلیسی برای محاکمه به کشور سوئد فرستاده نشود.

ایمیل های افشا شده مربوط به 680 مرکز مختلف دولتی در سوریه و شرکتها و موسسات خارجی مرتبط با این مراکز سوری، می شود. 679 هزار نشانی ایمیل در این مجموعه بزرگ اطلاعاتی وجود دارد. تعداد اسناد منتشر شده، هشت برابر تعداد اسنادی است که سال قبل در رابطه با مکاتبات بین وزارت امور خارجه و سفارتخانه های آمریکا در جهان، از سوی Wikileaks منتشر شد. حجم اطلاعات نیز 100 برابر است. سایت Wikileaks با توجه به حجم بسیار زیاد اطلاعات و تعداد انبوه ایمیل ها، ابزار جستجوی ویژه ای تهیه و بر روی سایت خود ارائه کرده است. همچنین چون ایمیل ها به زبان های مختلف هستند، امکانات ترجمه به انگلیسی، آلمانی، فرانسه و اسپانیایی را نیز فراهم کرده است. به عنوان مثال حدود 400 هزار ایمیل به زبان عربی و 68 هزار ایمیل به زبان روسی در بین 5/2 میلیون ایمیل افشا شده، وجود دارد.

مسئولان سایت Wikileaks اشاره ای به منبع این اطلاعات و نحوه افشاء آنها نکرده اند. در ضمن با توجه به حجم انبوه اطلاعات افشا شده، مسئولان Wikileaks اعلام کرده اند که تمام اسناد، یک به یک کنترل نشده و صحت آنها تایید نگردیده ولی در کل، بخش اعظم این اطلاعات صحیح بوده و دستکاری نشده اند.

در اطلاعیه ای که همزمان با افشای این اطلاعات منتشر شد، مسئولان Wikileaks رفتار دو گانه مقامات غربی را در برخورد با اتفاقات اخیر در کشور سوریه مورد انتقاد قرار داده و ابزار امیدواری کرده اند که این حوادث با درک متقابل طرف های درگیر، حل و فصل گردد.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *