امکانات امنیتی Windows 8: آیا می دانید که…

سیستم عامل جدید Windows 8 که در پاییز امسال به طور رسمی به بازار عرضه خواهد شد، با صفحه Desktop  و دکمه Start که رنگ و بوی دیگری گرفته اند، به طور یقین ظاهری متفاوت و جدید خواهد داشت. ولی اینها تنها تغییرات اساسی در سیستم عامل جدید مایکروسافت نخواهند بود.

تغییرات و تحولات زیادی در بخش امنیت Windows 8 نیز رخ داده تا کاربران با امنیت و اطمینان خاطر بیشتری به کارها و فعالیت های خود در این محیط جدید بپردازند.

 

ضد ویروس حاضر و آماده

برای اولین بار در تاریخ Windows، به محض نصب و راه اندازی Windows 8 کاربر در برابر انواع تهدیدات و بدافزارهای رایج امروزی، محافظت می شود. سیستم عامل جدید به همراه نسخه به روز شده ای از ابزار امنیتی Microsoft Defender عرضه خواهد شد. در نسخه جدید Defender قابلیت و امکانات بیشتری گنجانده شده و توان شناسایی آن نیز بهبود یافته است. Defender جایگزین نرم افزارهای ضد ویروس فعلی نخواهد شد ولی امنیت ساده و اولیه را برای کاربران Windows 8 فراهم خواهد آورد. 

کنترل بهتر فایل های دریافتی (Download)

در نسخه 9 مرورگر Internet Explorer یک امکان امنیتی به نام Smart Screen وجود دارد که فایل های مخرب و مشکوکی که کاربر اقدام به دریافت (Download) آنها می کند، متوقف و مسدود می سازد. اکنون در Windows 8 این امکان امنیتی از مرورگر IE به داخل سیستم عامل آورده شده تا این قابلیت در هنگام استفاده از مرورگرهای دیگر هم فراهم شود. امکان امنیتی Smart Screen در سیستم عامل جدید، هر فایل دریافت شده را در زمان اجرا و یا باز شدن در بار اول، کنترل کرده و در صورت مخرب یا مشکوک بودن، آن را متوقف می سازد.

راه اندازی سریع تر و ایمن تر

در سیستم عامل Windows 8 از یک روش جدید به نام UEFI یا Unified Extensible Firmware Interface برای راه اندازی کامپیوتر استفاده می شود. روش UEFI که جایگزین روش سنتی BIOS خواهد شد، بسیار سریع تر عمل کرده و با تشخیص و جلوگیری از اجرای بدافزارهایی از نوع Bootkits، Rootkit و Boot Loader، ایمنی بیشتری در هنگام راه اندازی سیستم فراهم می آورد.

برای راه اندازی به روش UEFI باید از کامپیوترهای جدید که با این روش سازگار هستند، استفاده کرد. البته Windows 8 بر روی کامپیوترهای فعلی نیز قابل نصب است و با روش BIOS نیز سازگار می باشد.

برخی اشکالات و اعتراضات درباره روش راه اندازی UEFI تاکنون مطرح شده که بیشتر در خصوص استفاده همزمان با سیستم های عامل Linux و یا درباره بکارگیری ابزارهایی جهت راه اندازی چند سیستم عامل بر روی یک کامپیوتر، بوده اند. شرکت مایکروسافت به تمام این اشکالات و اعتراضات پاسخ داده و اطمینان خاطر به کاربران می دهد که آنان همچنان اختیار کامل کامپیوتر خود را خواهند داشت.

 

بکارگیری از دو روش Password جدید

در سیستم عامل Windows 8 علاوه بر رمز عبور همیشگی که تابه حال بر روی Windows داشته ایم، به دو روش دیگر نیز می توانیم رمز عبور داشته باشیم. اول، یک رمز عبور 4 حرفی برای Login سریع و دوم، یک رمز عبور تصویری برای تنوع و جذابیت بیشتر. البته حتی اگر از این دو روش جدید استفاده کنید، همچنان باید رمز عبور سنتی و همیشگی را تعریف نمایید. از این رمز عبور در مواقع دسترسی بعنوان Admin استفاده خواهد شد.

در رمز تصویری، کاربر یک تصویر به دلخواه انتخاب کرده و با تعیین سه نوع حرکت “چرخشی”، “خطی” و “نقطه ای” در محل های مورد نظر خود بر روی تصویر، “رمز عبور تصویری” را تعریف می کند. در این روش، کاربر در هنگام Login، حرکات تعیین شده چرخشی/خطی/نقطه ای را به ترتیب و در محل های خاص تعریف شده بر روی تصویر، باید انجام دهد. بدین ترتیب، با مشاهده تصویری آشنا، یادآوری رمز آسان تر خواهد بود.

 

اقدامات امنیتی دیگر

بسیاری از بخش های آسیب پذیر سیستم عامل Windows که در گذشته همواره مورد سوء استفاده قرار گرفته اند، در سیستم عامل Windows 8 بازنگری عمده و یا بازنویسی شده اند. بخش هایی نظیر Kernel، Heap و ASLR همیشه دارای نقاط ضعف ناشناخته ای بوده اند که توسط ویروس نویسان و نفوذگران شناسایی شده و مورد سوء استفاده قرار گرفته اند.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *