حوادث اخیر از نگاهی دیگر

امروزه اینترنت بخشی از زندگی روزمره بسیاری از مردم و ابزاری برای بسیاری از حرفه ها نظیر خبرنگاران و محققان شده است و از آن برای پیشبرد کارهای خود سود می برند. در روزهای اخیر نیز بحث های مربوط به انتخابات و اعتراضات به نتایج آن، سرخط خبرهای بسیاری از سایت های اینترنتی شده است. در این بین دو رویکرد مختلف در میان کاربران فعال این شبکه جهانی دیده می شود.

در رویکرد اول، عده ای می کوشند تا با از کار انداختن سایت های مخالفان خود، اعتراض خود را به گوش همگان برسانند. سایت هایی نظیر president.ir و irib.ir نمونه هایی از سایت های مورد حمله هستند که در روزهای اخیر توسط نفوذگران با استفاده از حمله (DDoS (Distributed Denial of Service Attack از کار افتادند. در این روش نفوذگران با ارسال مداوم بسته های درخواست (از کامپیوترهای مختلف که در کنترل خود دارند) به سایت مورد نظر حمله می کنند. سرویس دهنده سایت نیز که با حجم زیادی درخواست مواجه می شود، پس از مدت کوتاهی از پاسخگویی به درخواست های متعدد بازمانده و از کار می افتد. طرفداران این رویکرد را متخصصان کامپیوتر تشکیل می دهند که براساس دانش خود از تکنیک ها و تاکتیک های مختلفی استفاده می کنند. عمل نفوذ و هک به عنوان نمادی از اعتراض، مدتهاست که در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می گیرد. واضح است که هر چه امنیت یک سایت بالاتر باشد به همان نسبت هک کردن آن دشوارتر خواهد بود. در موارد اخیر نیز با وجود اینکه نفوذگران از ابزارها و روش های قدیمی و شناخته شده استفاده کرده اند، با این وجود توانستند برای مدتی سایت های مورد نظر خود را از کار بیندازند.

اما عده ای دیگر می کوشند از اینترنت و از طریق سایت های خبری، گروه های گفتگو و وبلاگ ها به تبلیغ عقاید خود بپردازند. در این میان بکارگیری سایت شبکه های اجتماعی نظیر Facebook و Twitter پدیده جدیدی در ایران است و استفاده از آنها در دروان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به شدت فراگیر شده است. گرایش ایرانیان به این سایت ها به حدی است که بسیاری از خبرگزاری های جهان در خبرهای مربوط به ایران از توضیحات و فیلم هایی که توسط کاربران بر این سایت های اجتماعی قرار داده شده اند، استفاده می کنند.

مدت زمان چندانی از خبرنگاری مردم عادی از طریق این سایت ها و ورود آنها به دنیای سیاست، نمی گذرد. شاید اولین نمونه بارز آن را در انتخابات چند ماه قبل ایالات متحده مشاهده کردیم. حادثه گروگانگیری در بمبئی نیز از موضوعاتی بود که مردم عادی با قرار دادن فیلم های آماتوری از این حادثه بر روی شبکه های اجتماعی، دیگران را از جزئیات این اتفاق آگاه کردند. اما این بار کانون توجه همه رسانه ها به استقبال کاربران ایرانی از سایت های شبکه های اجتماعی است. تا حدی که هنگامی که مسئولان شبکه اجتماعی Twitter تصمیم به تعطیلی چند ساعته سایت به منظور انجام سرویس نگهداری و تعمیرات داشتند، دولت آمریکا از مسئولان این سایت خواست که با توجه به مصادف بودن زمان تعطیلی با ساعات پرمصرف سایت Twitter در ایران، زمان تعمیرات را به وقت دیگری موکول کنند. هر چند که این درخواست دولت آمریکا با اقدامات دیگری نظیر تحریم تبادل دانش و تکنولوژی با ایران در تناقض است و همچنین شرکت هایی مانند Twitter همواره سعی دارند که ثابت کنند مستقل بوده و ابزار دست دولت آمریکا نیستند، اما توان این سایت ها در اطلاع رسانی در سطح جهان و اینکه چگونه می توانند به عنوان وسیله ای در اختیار گروه های مختلف و جریانات سیاسی و اجتماعی قرار گیرند، بر کسی پوشیده نیست.

از سویی دیگر نباید فراموش کرد که آزادی بی حد و حصر اینگونه سایت ها، به افراد خرابکار و ویروس نویسان این فرصت را می دهد تا با درج اخبار جعلی، ارسال فایل های ویروسی و یا استفاده از لینک هایی که به سایت های مخرب هدایت می کنند، باعث آلوده شدن کامپیوتر کاربران در اقصی نقاط جهان شوند.

بنابراین تأکید می کنیم:

– ضدویروس تان را همیشه به روز نگه دارید.
– نصب اصلاحیه ها را هیچگاه از یاد نبرید.
– از دیواره های آتش قوی در ورودی های شبکه استفاده کنید.
– به یاد داشته باشید که یک کاربر ناآشنا می تواند نتیجه همه زحمات یک مدیر شبکه را از بین ببرد. پس با تهیه دستورالعمل استفاده از اینترنت و شبکه، از کاربران بخواهید که نسبت به مفاد آن پایبند باشند.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *