شروع و پایان یک حمله به Twitter

روز پنجشنبه (15 مرداد) سایت های اجتماعی Twitter و Facebook مورد حمله قرار گرفته و در نتیجه آن، سایت Twitter به مدت سه ساعت غیرقابل دسترسی شد. همچنین سایت Facebook دچار اشکالاتی در نمایش کامل صفحات خود بود.

حمله صورت گرفته از نوع حملات (DDOS (Distributed Denial-of-Service بود که بنا بر ادعاهایی به مناسبت اولین سالگرد درگیری نظامی بین روسیه و گرجستان و برای خاموش کردن صدای برخی فعالان سیاسی گرجی بر روی این دو سایت بوده است.

در حملات DDOS مجموعه بزرگی از کامپیوترهای کاربران عادی که قبلاً مورد نفوذ قرار گرفته و از راه دور توسط افراد خرابکار قابل دسترسی و کنترل هستند، در یک زمان مشخص درخواست های متعدد و مکرری را به یک سایت خاص ارسال می کنند. حجم زیاد درخواست ها در نهایت سرور آن سایت را دچار اختلال کرده (مانند سایت Facebook در حمله اخیر) و یا سرور را کاملاً از پا در می آورد (مانند سایت Twitter در این حمله).

اهمیت و تأثیر چنین حملاتی را نباید دست کم گرفت. سایت های اجتماعی مانند Twitter تنها برای گپ و وراجی کردن نیست (گرچه به میزان زیاد برای این کار ها استفاده می شود). هر روز، شرکت ها و موسسات بیشماری از این سایت های اجتماعی برای ارتباط با مشتریان خود استفاده می کنند و در مقابل، مشتریان از این طریق آنها برای دریافت پاسخ به نیازها و درخواست خود از شرکت های بزرگی که سعی دارد ظاهری عادی و انسانی بر روی اینترنت از خود نشان دهند، استفاده می کنند.

حملات DDOS پدیده جدیدی نیست ولی اختلالات بوجود آمده در چند روز گذشته سوال های جدیدی درباره میزان تلاش و اقدامات این سایت های اجتماعی برای حفاظت خود و کاربران سایت، مطرح کرده است. سایت های مالی (نظیر بانک ها) دائماً تحت اینگونه حملات و دیگر عملیات خرابکارانه اینترنتی هستند و لذا مبالغ هنگفتی برای راه اندازی سیستم های پیچیده ای که کامپیوترهای حمله کننده را شناسایی و ترافیک آنها را مسدود می سازد، سرمایه گذاری کرده اند. ولی به نظر می رسد سایت های اجتماعی از جمله Twitter هنوز حاضر به این سرمایه گذاری نشده است.

شرکت های تجاری بزرگی از سایت Twitter به عنوان بخش مهمی از روابط عمومی و ارتباطات خود استفاده می کنند و اینگونه اتفاقات می تواند تأثیر منفی بر روی نام و شهرت این شرکت ها داشته و آنها را از Twitter فراری دهد.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *