روز جهانی IPv6

 اولین آزمایش واقعی بر روی عملکرد IPv6 18 خرداد سال آینده (هشتم ماه ژوئیه 2011) در جهان اجرا خواهد شد. شرکت‎های بزرگی مانند Facebook، Google و Yahoo آمادگی خود را برای مشارکت در این آزمون بزرگ اعلام کرده‎اند. شرکت‎کنندگان در این آزمون، باید ترافیک IPv6 را  بر روی سایت اصلی خود پشتیبانی کنند.

 کمتر از 5درصد از نشانی‎های IPv4 در جهان باقی مانده است که پیش‎بینی می‎شود در مدت زمان کوتاهی هم مصرف شوند. در استاندارد IPv4، نشانی‎ها از نوع 32 بیتی هستند. در نتیجه نمی‎توان بیشتر از 3/4 میلیارد نشانی IP منحصر بفرد داشت. ولی در استاندارد IPv6، نشانی‎ها از نوع 128 بیتی هستند و می‎توان تقریباً به تعداد نامحدودی (2 به توان 128) نشانی IP داشت.

 در حال حاضر، ترافیک اینترنت از نوع IPv6 تنها یک دوازدهم از یک درصد کل ترافیک جهان را شامل می‎شود. یقیناً در روز جهانی IPv6 شاهد افزایش این ترافیک خواهیم بود. این اتفاق، آزمایش خوبی خواهد بود که عملکرد IPv6 را  روی سایت‎های پر ترافیکی مانند Google بررسی کرد.

 پیش بینی می‎شود در این روز، درصد بسیار اندکی از کاربران (حدود 05/0 درصد) مشکل دسترسی به این سایت‎ها را داشته باشند. این مشکلات هم به دلیل تنظیمات ناصحیح کامپیوتر کاربران و یا رفتارهای پیش‎بینی نشده تجهیزات شبکه خواهد بود.

 این روز برای شرکت‎های بزرگی مانند Google و Facebook روز مهمی است. تاکنون این شرکت‎ها، ترافیک IPv6 خود را از طریق نشانی‎های خاص و جداگانه، پشتیبانی و سرویس‎دهی می‎کردند اما در روز IPv6، ترافیک اصلی و سنگین سایت‎های این شرکت، باید IPv6 را پشتیبانی کنند.

شرکت‎کنندگان در این آزمون جهانی، باید ترافیک IPv6 را در کنار ترافیک IPv4 بدون بکارگیری راه‎حل‎های میانبر (مانند DNS White-listing)، پشتیبانی کنند. هر کاربری که نشانی IPv6 دارد باید بتواند به سایت این شرکت‎ها دسترسی پیدا کند.

 بتدریج شاهد افزایش فشارهایی از سوی مقامات دولتی برخی کشورها برای بکارگیری هر چه سریعتر استاندارد IPv6 خواهیم بود. ارتش آمریکا، تمام شرکت‎های پیمانکار خود را وادار کرده است تا از IPv6 بر روی سایت‎های اصلی خود استفاده کنند. سازمان برنامه و بودجه دولت آمریکا هم از ادارات فدرال این کشور خواسته  که تا پاییز سال 2012، بر روی سایت‎های عمومی خود، هر دو استاندارد را پشتیبانی کنند.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *