کسب درآمد Google از تبلیغ سایت های غیرقانونی

مسئولان شرکت Google در یک برنامه رادیویی پذیرفته اند که از تبلیغ سایت های غیرقانونی نیز کسب درآمد می‌کنند. این آگهی‌ها که شامل فروش کارت های شناسایی جعلی، گذرنامه‌های جعلی، مواد مخدر و بلیط های تقلبی المپیک 2012 لندن هستند از طریق سرویس Google AdWords که سیستمی براساس پرداخت به ازای کلیک است منتشر می‌شوند.

Google در این برنامه رادیویی اعلام کرد که در صورت تشخیص غیرقانونی بودن این آگهی‌ها اقدام به غیرفعال کردن آنها می‌کند اما در عین حال درآمد کسب شده از طریق آنها را نیز نگه می‌دارد و پس نخواهد داد.

سایت LiveOlympicTickets که یکی از بحث های این برنامه رادیویی بود، بیشترین امتیاز را در میان آگهی‌دهندگان فروش بلیط‌های المپیک 2012 در AdWords دارا است. براساس قوانین انگلیس، فروش بلیط ‌های المپیک بدون اجازه سازمان‌دهنده اصلی آن، غیرقانونی بوده و 20 هزار پوند جریمه در پی خواهد داشت. واحدی در پلیس انگلیس که مسئول رسیدگی و پیگیری جرایم مربوط به به بازی های المپیک 2012 است، LiveOlympicTickets را توزیع‌کننده‌ای غیرقانونی دانسته و با تماس با Google از این شرکت خواسته بود که تبلیغ مزبور را از لیست آگهی‌های خود حذف کند. اما این تبلیغ با گذشت بیش از یک هفته از زمان درخواست پلیس همچنان فعال بود و تنها پس از تماس این برنامه رادیویی با Google بود که این شرکت اقدام به حذف آگهی مزبور کرد.

واقعیت آن است که سیستم تبلیغاتی Google سیستمی خودکار است که نیروی انسانی در بررسی آن دخالت کمی دارد. این سیستم دارای فیلترهایی است که در صورت مشکوک شدن به یک آگهی، آن را در فهرستی قرار می‌دهد که باید توسط یک نیروی انسانی بررسی شود. چنانچه پس از بررسی، آگهی مغایر با قوانین Google تشخیص داده شود، اجازه انتشار پیدا نخواهد کرد.

در صورتی که کاربری در خصوص یکی از آگهی‌ها به Google شکایت کند، پاسخی خودکار مبنی بر اینکه درخواست او در لیست انتظار قرار گرفته و توسط یک نیروی انسانی بررسی خواهد شد، دریافت خواهد کرد. همین موضوع سبب می‌شود تبلیغ غیرقانونی حداقل تا زمانی که یکی از کارشناسان Google به بررسی آن نپرداخته است توسط این شرکت منتشر شود و کاربران زیادی را گرفتار کند. بخصوص آنکه آگهی‌دهنده می‌تواند با پیشنهاد قیمتی بیشتر به ازای هر کلیک به Google، سایت خود را بالاتر از سایر آگهی‌ها قرار دهد.

سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که آیا Google باید از سودی که از فریب و اشتباه کاربران بدست می‌آورد صرف نظر کند یا خیر. قضاوت با خودتان است!

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *