بازگشت مجدد کرم ها

برای یک مدت طولانی، دیگر از کرم (Worm)ها خبر چندانی نبود و تهدید جدی به شمار نمی آمدند. ولی آخرین آمار نشان می دهد که کرم ها، حیات دوباره ای گرفته اند.
آخرین آمار از اطلاعات جمع آوری توسط شرکت مایکروسافت نشان دهنده افزایش دو برابری فعالیت کرم ها در 6 ماهه اول سال میلادی جاری است. جالب اینکه این افزایش فعالیت، توسط دو کرم Conficker و Taterf صورت گرفته است. در این مدت، نرم افزارهای امنیتی مایکروسافت بیش از 2/5 میلیون مورد از آلودگی به کرم Conficker و 6/4 میلیون مورد آلودگی به کرم Taterf را شناسایی کرده اند.
البته کماکان اسب های تروا (Trojan) در صدر فهرست تهدیدات اینترنتی قرار دارند. ولی هیچ اسب تروایی به تنهایی قادر به ایجاد آلودگی مانند کرم های Conficker و Taterf نیست. تنها اسب تروا Renos که دارای گونه های بیشماری است، با 3/3 میلیون آلودگی توانسته به آمار آلودگی این دو کرم نزدیک شود.

دلیل برگشت کرم ها چه می تواند باشد؟ کرم Taterf کاربران بازی های اینترنتی را هدف می گیرد و سعی در سرقت رمزهای عبور بازیکنان این بازی ها دارد. به همین دلیل نیز، چون این بازی های اینترنتی چند نفره در ایران چندان محبوبیت ندارند، لذا شیوع و انتشار کرم Taterf نیز محدود بوده است. ولی برخلاف ایران، این بازی ها در بسیاری از کشورها که دارای خطوط اینترنت پرسرعت هستند، طرفداران زیادی داشته و همین موضوع نیز یکی از دلایل گستردگی و شدت فعالیت ویروس Taterf است.
دلیل دیگری که می توان برای بازگشت مجدد کرم ها بیان کرد، تغییر روش و سلیقه افراد خلافکار است. پس از مدت طولانی که روش های جدید و متفاوتی را بکار گرفته اند، اکنون شاید این افراد احساس می کنند که با برگشت به روش های قبلی، شانس بیشتری برای رسیدن به اهداف سوء خود داشته باشند.

همچنین آمار شرکت مایکروسافت نشان می دهد که میزان کلاهبرداری های اینترنتی که تحت عنوان فروش نرم افزارهای امنیتی ضدویروس یا ضد جاسوسی صورت می گیرد، رو به کاهش است. در سال گذشته، 16/8 میلیون مورد اقدام به کلاهبرداری شناسایی شده بود و امسال این میزان به 13/4 میلیون مورد کاهش یافته است.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *