بررسی نتایج نظرسنجی شماره 6؛ “جستجوگرهای اینترنت”

در ادامه نظرسنجی‏های ماهانه شرکت مهندسی شبکه‏گستر، نظرسنجی ششم با موضوع “جستجوگرهای اینترنت” در مهر ماه سال جاری برگزار شد.

با توجه به حجم روز افزون اطلاعات بر روی شبکه جهانی اینترنت، استفاده از جستجوگرها یا Search Engines برای یافتن و دسترسی به اطلاعات مورد نظر، امری طبیعی و گهگاه ضروری بشمار می‏آید. امروزه فناوری‏ها و روش های پیشرفته ای که در جستجوگرها بکار گرفته شده اند، امکانات گسترده ای را در اختیار کاربران قرار می دهند تا سریع تر و دقیق تر موضوع مورد جستجوی خود را بیابند. هر چه که توجه و نظر کاربران اینترنت را به خود جلب کند، مورد توجه افراد خلافکار و سودجو هم قرار می گیرد. جستجوگرها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. این روزها، با سوءاستفاده از امکانات و یا نقاط ضعف احتمالی در جستجوگرها، این ابزار مفید اینترنتی  به روش جدیدی برای فریب کاربران تبدیل شده است.

آمار و نتایج به دست آمده از این نظرسنجی، تصویر جالبی از رفتار و سلیقه های کاربران ایرانی را نسبت به جستجوگرهای اینترنت نشان می دهد.

استفاده از موتورهای جستجوگر

تا به حال از کدامیک از موتورهای جستجوگر استفاده کرده‏اید؟

طبق آمار به دست آمده از این نظرسنجی برای بیشتر از دو سوم کاربران، جستجوگر Google و Yahoo نامی آشنا و شناخته شده است. جستجوگر نسبتاً جدید Bing نیز در مقایسه با بسیاری از جستجوگرهای قدیمی، در جایگاه سوم، وضعیت مناسبی برای خود کسب کرده است و نشان می دهد که تا حدی توانسته جای خود را در بین کاربرانی که به امتحان امکانات نو علاقه‏مند هستند، باز کند.

انتخاب اول شما؟

انتخاب اول شما برای استفاده از موتورهای جستجوگر کدام است؟

با وجود اینکه جستجوگر Yahoo برای تعداد زیادی از کاربران، جستجوگر شناخته شده‏ای است اما انتخاب اول بیش از 90 درصد کاربران ایرانی Google است.

معیار انتخاب موتور جستجوگر

برای شما معیارهای انتخاب موتورهای جستجوگر چیست؟

نتایج به دست آمده از پاسخ به این سوال نشان می دهد که در انتخاب یک جستجوگر، استفاده آسان، اطلاعات دقیق و به روز، تقریباً به یک اندازه اهمیت دارد.  عادت به استفاده از یک جستجوگر، عامل چهارم در انتخاب کاربران بشمار می آید.

 

موتورهای جستجوگر ایرانی

آیا از موتورهای جستجوگر ایرانی استفاده می کنید؟

نزدیک به 80 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی، از جستجوگرهای ایرانی استفاده نمی کنند. یک سوم از این افراد، اصلاً از وجود جستجوگرهای ایرانی بی اطلاع هستند. درصد اندکی از کاربران نیز تنها به دلیل فارسی بودن این جستجوگرها از آنها استفاده می کنند.

انواع جستجوگرهای ایرانی

از کدامیک از موتورهای جستجوگر ایرانی استفاده می کنید؟

با توجه به آمار به دست آمده از سوال قبلی، طبیعی است که درصد عمده ای، معادل بیش از چهار پنجم شرکت‏کنندگان، از انواع جستجوگرهای فارسی معرفی شده، استفاده نکنند. کمتر از 10 درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی، یکی از سه جستجوگر فارسی نام برده شده را انتخاب کرده اند. تقریبا به همین میزان نیز، شرکت کنندگان از دیگر جستجوگرهای فارسی استفاده می کنند.

میانگین استفاده از موتورهای جستجوگر

میزان متوسط استفاده شما از موتورهای جستجوگر چقدر است؟

ارقام و نمودار زیر به وضوح نشان دهنده میزان استفاده گسترده از جستجوگرها توسط کاربران اینترنت است. تقریباً 80 درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی، روزانه بطور مستمر از جستجوگرها استفاده می کنند.

رضایت از نتیجه جستجو

معمولاً از نتیجه جستجوهای خود رضایت دارید؟

آمارها نشان می‏دهد که 98 درصد کاربران بین 50 الی 100 درصد از نتایج ارائه شده توسط جستجوگرها ابراز رضایت کرده اند. 61 درصد این کاربران با 75 درصد میزان رضایت، تقریباً همیشه از نتایج به دست آمده راضی هستند.

 

صحت اطلاعات جستجو شده

تا چه اندازه از صحت اطلاعات ارائه شده توسط موتورهای جستجوگر اطمینان دارید؟

تنها یک چهارم از کاربرانی که از جستجوگرها استفاده می کنند، بطور کامل به صحت و درستی اطلاعات نمایش داده شده، اعتماد دارند. در مقابل، تقریباً سه چهارم از استفاده کنندگان، ضمن قبول صحت اطلاعات، آگاهانه نسبت به انتخاب و استفاده از این اطلاعات اقدام می کنند.

اولویت‏بندی اطلاعات به ازای دریافت پول

آیا می‏دانید که موتورهای جستجوگر با دریافت پول، برخی اطلاعات را با اولویت بیشتری در رتبه‏های بالاتر قرار می‏دهند؟

بیش از یک سوم از شرکت کنندگان در نظرسنجی، درباره ارتقاء اطلاعات در فهرست نتایج جستجو توسط جستجوگرها به ازای پول، اطلاع نداشتند و یک پنجم کاربران نیز با آنکه اطلاع دارند، قادر به تفکیک و تشخیص اطلاعات پولی از اطلاعات عادی نیستند. تقریباً نیمی از استفاده کنندگان از جستجوگرهای اینترنت، از وجود اطلاعات پولی که در صدر فهرست نتایج جستجوگرها قرار می گیرند، با خبرند و بر اساس قضاوت خود، آگاهانه از این اطلاعات استفاده می کنند.

 

اولویت استفاده از اطلاعات جستجو شده

از نتایج ارائه شده توسط موتورهای جستجوگر تا کجای فهرست استفاده می کنید؟

آمار به دست آمده نشان می دهد که کمتر از 10 درصد استفاده کنندگان از جستجوگرها فقط به چند ردیف اول اکتفا می کنند. نزدیک به یک سوم کاربران، تمام نتایج صفحه اول را مطالعه می کنند و تقریبا به همین میزان نیز، کاربران تا صفحه سوم نتایج جستجو، بررسی خود را ادامه می دهند.

 

امنیت سایت‏های معرفی شده توسط جستجوگرها

چقدر به امنیت و سالم بودن سایت‏هایی که موتورهای جستجو معرفی می‏کنند اطمینان دارید؟

طبق آمار به دست آمده از این نظرسنجی، بیشتر از نیمی از کاربران با بکارگیری روش‏ها و ابزارهای امنیتی مختلف از صحت و سلامت سایت‏هایی که جستجوگرها معرفی می کنند، اطمینان حاصل می کنند. ولی متاسفانه به همین میزان نیز، دیگر کاربران به امنیت و سلامت سایت های معرفی شده توجه ندارند و اقدام کارساز و مفیدی در این مورد انجام نمی دهند.

 

اگر موتورهای جستجوگر نباشند…

اگر موتورهای جستجوگر نباشند تا چه اندازه در یافتن اطلاعات دچار سختی می شوید؟

نمودار زیر به آسانی اهمیت جستجوگرهای اینترنت را در زندگی روزمره کاربران نشان می دهد. همه شرکت کنندگان در نظرسنجی موافقند که نبود جستجوگرها می تواند باعث دشواری هایی در یافتن اطلاعات مورد نظرشان شود.

 

 

 

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *