حمله اینترنتی چین به شرکت های آمریکایی، آخر داستان

اکنون نزدیک به دو ماه است که از وقوع حملات اینترنتی به شبکه های بیش از 30 شرکت بزرگ آمریکایی، نظیر Google ،Yahoo و … می گذرد. از همان ابتدای کشف این حملات، تمام توجه ها و اتهامات به سوی کشور چین نشانه رفت. شرکت Google به حدی از دخالت دولت چین در این حملات یقین داشت که فوراً تهدید به قطع فعالیت های تجاری خود در این کشور کرد. شدت و اهمیت این حملات اینترنتی که با هدف سرقت اطلاعات سازمانی این شرکت ها صورت گرفته بود، به اندازه ای بود که وزیر امور خارجه آمریکا را نیز وادار به واکنش کرده و وی از دولت چین خواهان رسیدگی و پاسخ به این حملات شد.

در طی دو ماه گذشته که از کشف و توقف این حملات ماهرانه اینترنتی می گذرد، تحقیقات نشان داده برنامه مخربی که برای سوءاستفاده از یک نقطه ضعف ناشناخته در مرورگر IE 6 و انجام این حملات بکار گرفته شده، توسط یک جوان 30 ساله چینی نوشته شده است. این جوان یک کارشناس امنیتی است که با دولت چین ارتباط داشته و کارهای مشاوره ای برای بخش های مختلف دولت انجام داده است. دخالت این جوان کارشناس در اجرای این حملات رد شده است ولی یقیناً این برنامه مخرب که نقطه شروع همه داستان ها است، توسط وی نوشته و در اختیار اجراکنندگان حملات گذاشته شده است.

همچنین رد پای این حملات به دو موسسه آموزش عالی در کشور چین می رسد. البته هر دو موسسه، دخالت در این حملات را رد کرده اند. البته بعید هم نیست که از IPهای این دو موسسه آموزشی برای گم کردن ردپای مجریان اصلی این حملات استفاده شده باشد.
در مقابل، چند روز قبل، پس از این همه هیاهو درباره حملات اینترنتی، شرکت Intel در گزارش مالی ماهانه خود، حمله به شبکه های سازمانی خود را اعلام و تأیید کرد. این مطلب را نیز فقط بعنوان وظیفه قانونی خود جهت اطلاع عموم از هرگونه رویداد تأثیرگذار بر جریان مالی شرکت، اعلام کرده و از جنبه امنیتی به آن نپرداخته است.
اخیراً مدیر عامل شرکت مایکروسافت نیز هرگونه حمله اینترنتی خاص و فوق العاده ای را به شبکه های مایکروسافت در طی چند ماه گذشته رد کرده و گفته است که شبکه های مایکروسافت هر روز مورد صدها حمله اینترنتی قرار می گیرد.

در پایان نیز به نظر می رسد شرکت های آمریکایی تا همین جا کوتاه آمده اند و چون می دانند کمک چندانی از دولت چین برای پیگیری این موضوع دریافت نخواهند کرد، تصمیم گرفته اند موضوع را خاتمه داده و به حالت عادی برگردند.
دولت چین نیز برای اولین بار بطور رسمی از طریق سخنگوی وزارت خارجه خود، هرگونه دخالتی را در این حملات  رد کرده و کشور خود را مدافع استفاده سالم از اینترنت دانسته و هرگونه سوءاستفاده از آن را خلاف قوانین چین اعلام کرده. سپس این سخنگوی دولت چین به ارتباط و مذاکرات دوستانه بین مسئولان دولت چین و شرکت های بین المللی اینترنتی نیز اشاره ای داشته است!

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *