گفت وگو با مدیریت فناوری اطلاعات بانک ملت

بانک ملت از آن دسته بانک‎هایی است که برای همه ایرانیان نامی آشنا و قابل اعتماد است. این بانک نام آشنا، بیشتر از 10 سال است که به عنوان یکی از بزرگترین مشترکین شرکت مهندسی شبکه‎گستر از خدمات نرم‎افزار ضدویروس McAfee برای تامین امنیت کلیه شعب خود در سراسر کشور استفاده می‎کند. اگر چه تعیین وقت برای مصاحبه با مدیریت کل فناوری اطلاعات بانک ملت، کار چندان ساده‎ای نبود اما بالاخره مهندس “مرتضی تبریزی” وقتی را برای گفت‎و‎گو با روابط عمومی شرکت شبکه‎گستر قرار دادند.

وی که سوابق مدیریت شبکه و همچنین مدیریت خدمات نوین بانک ملت را در کارنامه کاری خود دارد، در این گفت و گو به بررسی وضعیت امنیت شبکه‎های بانکی و انتظاراتش از یک ضدویروس خوب پرداخته است.

– لطفاً در مورد شبکه سازمانتان، تجهیزات و وسعت آن توضیح بفرمائید.

شبکه بانک ملت، یک شبکه بزرگ (Enterprise) محسوب می‎شود. سازمانی با دو هزار و 500 واحد بانکی، تجهیزات، پروتکل‎ها و سرویس‏های متنوع.

– از چه نوع فناوری‎ها و راهکارهایی برای تامین امنیت هر چه بیشتر شبکه‎تان بهره می‎برید

امنیت، گسترده‎ترین بحث در حوزه IT است و بر همه لایه‎ها و حوزه‎های فناوری اطلاعات تاثیرگذار است. ما هم سعی می‎کنیم تا با انواع فناوری‎های به روز و در دسترس، در همه لایه‎های فناوری، نسبت به ارتقاء سطح امنیت اقدام کنیم.

– تصمیمات مربوط به سیاست‎های امنیت شبکه سازمان چگونه اتخاذ می‎شود؟ نحوه بازنگری در این سیاست‎ها چگونه است؟

دپارتمان امنیت بانک، مستقلاً و به صورت فعال به کلیه بخش‎های IT بانک نظارت و سیاست‎های خود را به همه فعالان این بخش، منعکس می‎کند. همچنین پیگیری‎ها و نظارت لازم برای اجرا کردن این سیاست‎ها را نیز انجام می‎دهد.

– آیا از مشاوران امنیتی خارج از سازمان خودتان هم استفاده می‎کنید؟ آیا پرسنلی مخصوص امور امنیت شبکه دارید؟ اگر جوابتان مثبت است چند نفر هستند؟

پرسنل واحد فناوری اطلاعات، آموزش‎های لازم را در مورد امور امنیت شبکه کسب می‎کنند. همچنین در صورت لزوم و با توجه به تنوع کاری و در موارد خاص، چنانچه لازم باشد از مشاوره افراد ذی‎صلاح و مشاوران خارج از بانک نیز استفاده می‎شود.

از اوایل دهه 80، بانک ملت به عنوان یکی از سازمان‎های بزرگ بر بحث امنیت شبکه سازمانی خود تاکید کرده و برای تامین امنیت این شبکه از ضدویروس McAfee استفاده کرده است. لطفاً در مورد وضعیت محافظت از شبکه‎های بانک در برابر ویروس‎ها قبل از همکاری با شبکه‎گستر و McAfee توضیح بفرمائید؟

تا قبل از این، هر واحد به صورت مستقل نسبت به انتخاب و نصب محصول ضدویروس بر روی رایانه‎ها اقدام کرده و به دلیل عدم امکان کنترل متمرکز بر این موضوع و وابستگی امر به توجه کاربران در خصوص لزوم به روز رسانی نرم‎افزارهای ضدویروس، متاسفانه در اغلب اوقات، به روزرسانی نرم‎افزار به صورت مرتب انجام نمی‎شد و به تبع آن شبکه بانک را با مشکلات متعددی مواجه می‏کرد. از طرفی امکان شناسایی سریع منابع انتشار آلودگی فراهم نبود و این امر، پروسه رفع مشکل را با تاخیر مواجه می‎کرد به همین دلیل اگرچه به صورت پراکنده تعدادی از شعب از خدمات نرم‎افزار ضدویروس McAfee شبکه‎گستر استفاده می‎کردند اما تصمیم بر آن شد تا به صورت سراسری برای تامین امنیت شبکه کلیه شعب از خدمات ضدویروس McAfee استفاده شود.

– چرا شبکه گستر را انتخاب کردید؟

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا بانک ملت شرکت مهندسی شبکه‎گستر را به عنوان ارائه‎دهنده راه‎حل‎های امنیتی و نرم‎افزار ضدویروس، انتخاب کرد. اما مهمترین دلایل این انتخاب عبارتند از:

– پشتیبانی مناسب  توسط گروه پشتیبانی فنی

– تعامل مناسب بخش‎های مختلف شرکت اعم از بخش‎های فروش، پشتیبانی، طراحی وب سایت، روابط عمومی و…

– برخورداری از وب سایت‏های فارسی زبان و مستندات راهنمای کاربری متعدد

– چه انتظاری از یک ضدویروس خوب دارید و McAfee تا چه حد توانسته انتظارات شما را برآورده کند؟

به عقیده بنده مهمترین ویژگی یک ضدویروس خوب، داشتن ابزار مدیریت متمرکز با قابلیت نصب خودکارAgent  نرم‎افزارهای ضدویروس برروی رایانه کاربران و حذف ضدویروس‎های متفرقه موجود است. همچنین دارا بودن امکان کنترل متمرکز جهت اعمال سیاست‎های مورد نظر و دارا بودن تنوع بسیار در تهیه گزارشات آماری مورد نیاز نیز باید مورد توجه قرار گیرد. از دیگر ویژگی‎های یک ضدویروس خوب می‎توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

  • مصرف کم منابع، به گونه‏ای که نصب آن، سبب کندی رایانه نشود.
  • برخورداری از  چندین افزونه (Module)و برنامه در بسته نرم‎افزار: یکی دیگر از ویژگی‎های مورد نظر در یک ضدویروس، استفاده همزمان از چندین افزونه(Module) از قبیل سیستم‎های تشخیص و جلوگیری از نفوذ (IDS  و IPS)، نرم‎افزار ضد جاسوسی(Antispyware) و … در بسته نرم‎افزاری است.
  • کاربری ساده: یکی دیگر از مهمترین ویژگی‎های یک ضدویروس خوب، ساده بودن محیط کاربری ضدویروس است.
  • قدرت عملیاتی ضدویروس در تشخیص یک کد مخرب: مدت زمان تشخیص یک ویروس جدید و خطرناک، ضریب دقت بالا در شناسایی و ثبت آن در بانک اطلاعاتی شرکت تولید کننده ضدویروس، یکی دیگر از پارامترهای مهم در انتخاب
    ضدویروس خوب است.
  • دارا بودن قابلیت شناسایی انواع فایل مخرب با پسوندهای مختلف
  • حجم فایل‎های به روزرسانی روزانه نرم‎افزار(Update): در صورت کوچک بودن حجم فایل‎های به روز رسانی، امکان به‎روزرسانی رایانه‎ها در یک محیط Enterprise افزایش یافته و همچنین پهنای باند کمتری از شبکه برای انجام اینکار، اشغال می‎شود .
  • شناسایی صحیح(Correct Detection): قدرت ضدویروس‎ها در شناسایی صحیح انواع کدهای مخرب و یا به بیان دیگر ضدویروس، False-Positive و False-Negative کمتری در معرفی و تشخیص یک کد مخرب داشته باشد.
  • برخورداری از الگوریتم‎های هوش مصنوعی برای شناسایی کدهای مخرب جدید که کدهای شناسایی (Signature) آنها هنوز در بانک اطلاعاتی نرم‎افزار ضدویروس، قرار نگرفته است.
  • ارائه خدمات پشتیانی مناسب: یکی از کلیدی‎ترین پارامترها در سطح شبکه‎های وسیعی همچون بانک‏ها، ارائه خدمات پشتیبانی مناسب توسط شرکت ارائه‎دهنده ضدویروس است. از مهمترین خدمات پشتیبانی که دریافت آنها بسیار حائز اهمیت است می‎توان به ارسال به هنگام اخبار انتشار انواع کدهای مخرب حیاتی (Critical) و نوع تخریب آنها، رفع سریع مشکلات ایجاد شده، ارائه ابزارهای پاکسازی مستقل، اطلاع‎رسانی و آموزش مناسب به راهبران از طریق
    پشتیبان‎های فارسی و… اشاره کرد

در طول اشتراک چندین ساله بانک ملت و استفاده از خدمات شرکت شبکه‎گستر از نرم‎افزار ضدویروس McAfee می‎توان گفت که این ضدویروس تا حدود زیادی، نیاز بانک را برآورده کرده است. اما از مشکلات این نرم‎افزار در کنار سایر مزایایی که در بالا به آن اشاره کردم نیز می‎توان به حجیم بودن خود نرم‎افزار و فایل‎های به روزرسانی روزانه آن و به تبع آن مصرف زیاد منابع تخصیص یافته و کندی رایانه‎ها اشاره کرد.

– عقیده و نظر شخص شما درباره این جمله چیست: “نرم‎افزار ضدویروس باید بتواند تمام ویروس‎ها را آناً شناسائی و پاکسازی کند.”

با توجه به تنوع و گستردگی و همچنین سیر صعودی یا به بیان دیگر، سیر نجومی تولید و انتشار کدهای مخرب، امکان تشخیص سریع و آنی این کدهای مخرب، مستلزم حجیم بودن بانک اطلاعاتی نرم‎افزار و فایل‎های به روز رسانی است. البته امروزه شرکت‎های مختلف، سیاست های متفاوتی از جمله Signature-Base و Anomaly-Base را در خصوص نحوه شناسایی و برخورد با موارد مشکوک به آلودگی، اتخاذ می‏کنند. این در حالیست که در روش‎های شناسایی مبتنی بر رفتار غیرمتعارف، علیرغم شناسایی تعداد بیشتری فایل به عنوان کد مخرب، به همان نسبت احتمال خطا در شناسایی صحیح
(Correct Detection) کد مخرب نیز بالاتر خواهد بود که این امر می‌بایست در معیارهای انتخاب نرم‌افزار ضدویروس به ویژه در محیط‏های تجاری مدنظر قرار بگیرد.

– بانک ملت یکی از مشتریان شناخته شده و در عین حال قدیمی شبکه‎گستر به حساب می‎آید و شخص شما نیز در مورد هماهنگی امور مربوط به امنیت شبکه‎تان معمولاً بسیار فعال عمل می‎کنید. مثلاً مواردی پیش آمده که ظرف مدت زمان کوتاهی تقاضای گزارش‎های مختلفی از همکاران پشتیبانی داشته‎اید و البته همکارن، اگرچه برای ارائه خدمات به موقع تحت فشار قرار گرفته‎اند اما سعی شده است در هر ساعتی بهترین خدمات را به شما ارائه کنند. به عنوان سوال اول چرا دریافت خدمات پشتیبانی از همکاران را در کوتاه‎ترین زمان ممکن انتظار دارید؟ آیا واقعاً این خدمات با آن کیفیتی که مورد نظر شما بوده، ارائه شده است؟ 

سرعت و کیفیت در امر پشتیبانی مناسب نرم‎افزار ضدویروس، از پارامترهای کلیدی برای بانک ملت بشمار می‎آید که آن را پیگیری می‎کند. این امر می‎تواند ضمن اطلاع‎رسانی به موقع موضوع به افراد ذیربط در سطح بانک، موجبات انجام اقدامات پیشگیرانه به جای اقدامات واکنشی را فراهم کند. خوشبختانه شرکت شبکه‎گستر نیز با درک اهمیت این موضوع، در اغلب موارد همکاری مناسبی با کارشناسان بانک به عمل آورده است که در همین جا از یکایک این عزیزان تشکر می‎کنیم.

طی گفت و گویی که مدتی قبل در مورد درج یک خبر در مورد پیشتاز بودن محصولات McAfee در امر حفاظت از اطلاعات داشتیم، متوجه پیگیری اخبار از سوی کارشناسان شما در رسانه‎های مختلف شدیم. آیا همچنان اخبار مربوط به فعالیت‎های شبکه گستر را در رسانه‎ها دنبال می‎کنید؟

این حساسیت، صرفاً در خصوص پیگیری وضعیت نرم‎افزار ضدویروس McAfee نبوده و بانک ملت همواره برای ایجاد امنیت بیشتر در سطح شبکه خود و شناسایی محصولات مناسب که پاسخگوی نیازهای ما باشد، در تلاش برای بررسی وضعیت محصولات امنیتی مختلف است و البته جای خوشحالیست که در اغلب موارد، محصولات McAfee این اطمینان  خاطر را در خصوص انتخاب صحیح این محصول ضدویروس برای استفاده در سطح گسترده‎ای چون شبکه بانک ملت، فراهم کرده است.

– در همان زمان متوجه شدیم که از رقبای ما در زمینه امنیت شبکه و اطلاعات نیز ایمیل‎هایی دریافت می‎کنید. طبیعی است شرکت‎های دیگری که خدمات مشابه شبکه‎گستر را عرضه می‎کنند، با بانک ملت تماس داشته باشند و محصولات و خدمات خود را معرفی کنند ولی گهگاه هم ممکن است پیش آمده باشد که بخواهند وجهه ما را نزد شما تغییر دهند. این نوع رفتارها تا چه حد تاثیرگذار است و در عمل، چگونه این رفتارها و اطلاعات را ارزیابی و از آنها نتیجه‎گیری می‎کنید؟

در این خصوص، باید به این نکته اشاره کرد که بانک ملت در برخورد با این مقوله، دو پارامتر مشخصات نرم‎افزار و خدمات پشتیبانی ارائه شده توسط شرکت پشتیبان را مورد توجه قرار می‎دهد. بدیهی است که بانک ملت،  به منظور برخورداری از شبکه‎ای ایمن از وجود کدهای مخرب، قابلیت نرم‎افزارهای ضدویروس مختلف معرفی شده توسط شرکت‎های دیگر را نیز بررسی می‏کند. البته، مادامیکه نیازهای بانک از یک نرم‎افزار ضدویروس مناسب مانند سرعت بالا در تشخیص صحیح بدافزارها، مصرف کم منابع و … تامین شود و کیفیت خدمات پشتیبانی ارائه شده از سوی شرکت پشتیبان، مطلوب و مناسب باشد؛ خللی در تصمیم بانک برای استفاده از نرم‎افزار ضدویروسMcAfee  ایجاد نخواهد شد.

– و سئوال آخر، از روی کنجکاوی، روی کامپیوتر منزلتان چه ضدویروسی دارید ؟

McAfee

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *