نشانی های اینترنتی در حال اتمام است !

در کمتر از یک سال آینده نشانی های اینترنتی که به صورت شماره های IP هستند تمام می‏شوند و کاربران به شکل کنونی قادر به استفاده از آن نخواهند بود. یکی از دلایل این موضوع، افزایش بی‏سابقه تلفن های همراه متصل به اینترنت است که تقریبا بازار را اشباع نموده است.
در نگارش چهارم پودمان (Protocol) آدرس دهی اینترنتی (که به عنوان IPv4  از آن نام برده می شود و در دهه 1980 میلادی تدوین شده است) از 32 بیت برای تعیین هر نشانی استفاده می‏شود و براساس جایگشت های این سی و دو بیت می توان از حدود 4 میلیارد آدرس IP برای انواع ابزارهای الکترونیکی و رایانه ای بهره جست. با وجود بزرگ بودن این رقم، پیش بینی می شود که تا پایان سال میلادی 2010 نشانی های IP در دنیا به  پایان می رسند.
ازچند سال پیش استانداردهای جدیدی برای آدرس دهی اینترنتی ارائه گردید که به عنوان نگارش ششم از پودمان آدرس دهی اینتـرنتی (Ipv6) معـروف شـده و درحـال پیاده سازی است.

IPv6 نسل بعدی پودمان آدرس دهی اینترنت است که جـایـگـزینی بـرای IPv4 خـواهـد بـود. بـه عبـارتـی یک  به روز رسانی عظیم در انتظار  کل اینترنت می بـاشد که می توان آن را یک گام بزرگ در توسعه اینترنت به ویژه از نظر وسعت فضای آدرس آن قلمداد کرد و عمدتاً برای رفع مشکل کمبود آدرس در پودمان IPv4 طراحی شده است.
پودمان IPv4 از 32 بیت برای آدرس دهی استفاده می کند در حالیکه نشانی های IPv6 از 128 بیت تشکیل می شوند. اگر اندازه IPv4 را در حد یک توپ گلف تصور کنید، IPv6 ابعادی نزدیک به خورشید خواهد داشت! با IPv6 اینترنت می تواند از لحاظ امکان اتصـال اشخاص، دستگاه ها و شبکه ها تا چند میلیون برابر اندازه فعلی بزرگتر شود.
پردازش ترافیک در IPv6 کارایی بهتری دارد. یکی از امکانات جدیدی که به صورت توکار در نگارش جدید نشانی های اینترنتی وجود دارد، امکان کیفیت بخشی به سرویس یا (Quality of Services) QoS می‏باشد. از QoS برای تعیین درجـه اهمیت اطلاعات گـوناگـونی کـه در شبـکه منتقـل می شود، استفـاده می گـردد. بـا ایـن کار مدیر شبکه ترافیک های اصلی را که به نرم افزارهای مهمتر مـربـوط می شوند، بر اساس اولویت تعیین می کند تا ترافیک مربوط به یک برنامه نه چندان مهم، تمام پهنای باند شبکه را اشغال نکند. با این سازوکار کیفیت انتقال داده ها  بهتر و مطلوبتر خواهد شد.
همچنین استانداردهای جدید در IPv6، با پشتیبانی از IPSec (IP Security) امنیت بهتری را برای تبادل داده ها ارائه می دهد.

تغییر نشانی های اینترنتی ظاهراً دردسری برای کاربران  معمولی اینترنت نخواهد داشت زیرا آنها با یک تعداد از سایت ها و نرم افزارهای شبکه ای کار می کنند که بعد از این تغییرات هم به همان شکل سابق به کار خود ادامه خواهند داد. ولی از آنجا که این پودمان جدید عمدتاً بر ابعاد اینترنت تاثیر خـواهـد گذاشت، بیشتر شـرکت های سرویس دهنده اینترنت آن را حس خواهند کرد.

تمام شرکت های تولید کننده سخت افزار و نرم افزار در دنیا محصولات خود را با این پودمان تطبیق داده اند. از جمله شرکت مایکروسافت سیستم های عامل Windows XP و پس از آن را سازگار با این نشانی های جدید کرده است.
شرکت McAfee نیز که یکی از بزرگترین ارائه دهنده های محصولات امنیتی دنیاست، مدتهاست که سخت افزارها و نرم افزارهای امنیتی خود را با این پودمان سازگار نموده.
همچنین شبکه هایی که برای امنیت ساختار شبکه خود از سیستم های “مدیریت یکپارچه تهدیدات” (UTM) با نام تجاری Astaro استفاده می کنند، در جدیدترین نگارش از این محصولات هیچ نگرانی از بابت سازگاری با پودمان جدید IPv6 نخواهند داشت.

برای اینکه کمی به ابعاد قضیه پی ببرید، تصور کنید که کارشناس فنی یک شرکت بزرگ که تا کنون با نشانی هایی به شکل زیر سروکار داشته:
207.46.19.190

اینک باید نشانی هایی به شکل زیر را تحمل کند:

2002:4d44:38aa:27ab:0000:0000:0000:0000

آیا روزی این نشانی های جدید هم تمام خواهند شد؟ سئوالی است که شاید برای شما هم مطرح شده باشد.
با توجه به اینکه با استاندارد جدید، امکان تعریف 2 به توان 128 نشانی اینترنتی (برای نوشتن این عدد کافیست سی و هشت صفر ناقابل جلوی یک عدد سه قراردهید) وجود دارد در وهله اول همگی خواهیم گفت خیر، اما به دو نکته هم باید توجه داشت. اول اینکه در حدود بیست و چند سال پیش هم کارشناسان چنین پاسخی را برای استاندارد IPv4 می‏دادند.
دوم آن که درابتـدای مطلب حاضر، یکی از اصلی تـریـن دلیل های پـایـان یـافتن نشانی های اینترنتی، اتصـال تلفـن های همراه به شبکه اینترنت ذکر شد. آیا امکان ندارد که با گسترش شبکه های هوشمند خانگی، بزودی یخچال و ماشین لباسشویی و اجاق گاز خانه ها هم یک نشانی اینترنتی مستقل بخواهند؟ تازه وقتی به تمام وسایل خانه نشانی IP آنهم از نوع IPv6 تعلق گرفت، فردا باید فکری برای وسایل موجود در خانه های ییلاقی لواسان و دماوند نیز کرد!

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *