به گروگان گرفتن کانال یوتیوب؛ شیوه جدید اخاذان سایبری

در هفته‌های اخیر، نمونه‌هایی از باج‌گیری سایبری گزارش شده که در جریان آن، کلاهبرداران از سیاست نقض قانون یوتیوب با هدف اخاذی از گردانندگان کانال‌های این سایت بهره‌جویی می‌کنند.

بر اساس سیاست نقض قانون یوتیوب، کاربران قادرند تا هر نوع ویدئویی که به اعتقاد آنها در آن مواردی همچون اصول اخلاقی نقض شده است را به این سایت به‌اشتراک‌گذاری فیلم گزارش کنند. گروهی از ممیزان یوتیوب نیز پس از دریافت گزارش اقدام به بررسی ویدئو کرده و در صورت مورد قبول واقع شدن ادعای کاربر گزارش‌دهنده، ویدئو از روی سایت حذف می‌شود.

به گزارش شرکت مهندسی شبکه گستر، این سیستم دارای تبصره‌ای است که بر طبق آن چنانچه طی سه ماه سه گزارش نقض قانون بر ضد ویدئو یا ویدئوهای یک حساب کاربری ارسال شود، به‌صورت خودکار حساب کاربری مذکور تا زمان بررسی غیرفعال می‌شود. نگرش یوتیوب در این تبصره اصل بر گناهکار بودن تا زمانی است که خلاف آن ثابت شود!

اکنون برخی از اخاذان سایبری با آگاهی از این موضوع اقدام به ارسال گزارش‌های جعلی بر ضد برخی از کانال‌های یوتیوب کرده‌اند. این افراد پس از ارسال دو گزارش، گردانندگان کانال را تهدید می‌کنند که در صورت عدم پرداخت باج، با ارسال گزارش سوم موجب تعطیلی کانال، حداقل برای مدتی خواهند شد.

این رخداد یکبار دیگر این واقعیت را یادآوری می‌کند که باج‌گیران سایبری هیچ فرصتی را برای اخاذی از کاربران از دست نمی‌دهند.

یوتیوب اعلام کرده که قربانیان این نوع اخاذی‌ها می‌توانند با تماس با تیم پشتیبانی با این کلاهبرداران مقابله کنند؛ شیوه ای که مستلزم صرف زمان خواهد بود و نمی‌توان آن را راه‌حلی بی‌عیب و نقص دانست.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *