استفاده از Kaspersky در سازمان‌های دولتی آمریکا، رسماً ممنوع شد

با دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، استفاده از محصولات Kaspersky در کلیه نهادها و سازمان‌های دولتی این کشور رسماً غیرقانونی شد.

ممنوعیت استفاده از محصولات شرکت روسی Kaspersky موضوع بخشی از لایحه اختیارات دفاع ملی آمریکا برای سال 2018 میلادی است که روز سه شنبه به امضای ترامپ رسید.

در پی هک‌های صورت گرفته در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016 و انتشار گزارش‌هایی مبنی بر دخالت دولت روسیه در این نفوذها، امنیت سایبری بیش از هر زمان دیگر به یکی از موضوعات پرحاشیه و البته اصلی در واشنگتن تبدیل شد.

در اواخر شهریور ماه، وزارت امنیت داخلی آمریکا از تمامی سازمان‌ها و مؤسسات فدرال این کشور خواست تا ظرف سه ماه، تمام محصولات امنیتی شرکت Kaspersky را از سیستم‌های خود برداشته و حذف کنند. در آن زمان اعلام شد که این تصمیم به علت احتمال استفاده دولت روسیه از محصولات این شرکت برای دسترسی به شبکه‌های آمریکا اتخاذ شده بوده. اما در مهر ماه، دو روزنامه Washington Post و Wall Street Journal فاش کردند که جاسوسان روسی توانسته بودند از طریق ضدویروس Kaspersky برخی از اطلاعات محرمانه سازمان امنیت ملی آمریکا (NSA) را از کامپیوتر شخصی یکی از کارکنان این سازمان سرقت کنند. اطلاعاتی که این کارمند بی‌توجه به قوانین NSA آنها را از سازمان خارج کرده و به دستگاه خود در منزلش منتقل نموده بود.

یکی از سناتورهای آمریکا نیز روز سه شنبه با انتشار یک بیانیه، استفاده از محصولات Kaspersky را خطری جدی برای امنیت ملی این کشور اعلام کرد:

Considering the grave risk that Kaspersky Lab poses to our national security, it’s necessary that the current directive to remove Kaspersky Lab software from government computers be broadened and reinforced by statute,… The case against Kaspersky is well-documented and deeply concerning. This law is long overdue.

این در حالی است که شرکت Kaspersky همواره اتهامات وارد شده را رد کرده است. هر چند که به نظر می‌رسد که این شرکت تنها در آمریکا با چنین مشکلاتی ربرو نیست. برای مثال، حدود دو هفته قبل نیز یکی از نهادهای زیرمجموعه ستاد ارتباطات دولت انگلیس (GCHQ)، با عنوان UK National Cyber Security Centre در نامه‌ای به وزارتخانه‌های دولتی این کشور در خصوص استفاده از محصولات ضدویروس روسی بر روی سیستم‌های حاوی اطلاعات محرمانه هشدار داده بود.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *