هشدار یک نهاد انگلیسی نسبت به استفاده از ضدویروس Kaspersky

یکی از نهادهای زیرمجموعه ستاد ارتباطات دولت انگلیس (GCHQ)، با عنوان UK National Cyber Security Centre در نامه‌ای به وزارتخانه‌های دولتی این کشور در خصوص استفاده از محصولات ضدویروس روسی بر روی سیستم‌های حاوی اطلاعات محرمانه هشدار داده است.

هر چند در این نامه، که محتوای آن بصورت عمومی به اشتراک گذاشته شده استفاده از این نوع محصولات روسی ممنوع اعلام نشده اما توصیه شده تا از بکارگیری ضدویروس‌های مبتنی بر رایانش ابری ساخت روسیه برای حفاظت از سیستم‌های با داده‌های با طبقه‌بندی Secret بشدت پرهیز شود:

To that end, we advise that where it is assessed that access to the information by the Russian state would be a risk to national security, a Russia-based AV company should not be chosen. In practical terms, this means that for systems processing information classified SECRET and above, a Russia-based provider should never be used. This will also apply to some Official tier systems as well, for a small number of departments which deal extensively with national security and related matters of foreign policy, international negotiations, defence and other sensitive information.

همچنین بر اساس این نامه، این نهاد انگلیسی با امید ایجاد روالی به منظور ارزیابی مستقل محصول و اطمینان از عدم انتقال داده‌ها از انگلیس به خاک روسیه در حال مذاکره با شرکت ضدویروس Kaspersky Labs است.

در اواخر شهریور ماه نیز، دولت آمریکا به تمام سازمان‌ها و مؤسسات فدرال این کشور دستور داد تا ظرف سه ماه، تمام محصولات امنیتی شرکت روسی کسپرسکی را از سیستم‌های خود برداشته و حذف کنند. در آن زمان اعلام شد که این تصمیم به علت احتمال استفاده دولت روسیه از محصولات این شرکت برای دسترسی به شبکه‌های آمریکا اتخاذ شده بوده. اما در مهر ماه، دو روزنامه Washington Post و Wall Street Journal فاش کردند که جاسوسان روسی توانسته بودند از طریق ضدویروس Kaspersky برخی از اطلاعات محرمانه سازمان امنیت ملی آمریکا (NSA) را از کامپیوتر شخصی یکی از کارکنان این سازمان سرقت کنند. اطلاعاتی که این کارمند بی‌توجه به قوانین NSA آنها را از سازمان خارج کرده و به دستگاه خود در منزلش منتقل نموده بود.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *