هک شدن کسپرسکی، مقدمه ممنوعیت استفاده از این ضدویروس

بر اساس خبر جدیدی که روزنامه New York Times آن را منتشر کرده سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل پس از نفوذ به شبکه شرکت کسپرسکی شواهدی دال بر جاسوسی دولت روسیه از طریق ضدویروس این شرکت یافته و در پی آن آمریکا را از این موضوع آگاه نموده بودند.

در جریان هک شدن شبکه شرکت روسی کسپرسکی توسط اسرائیل که ماجرای آن به بیش از دو سال پیش باز می‌گردد، نفوذگران اسرائیلی متوجه وجود ابزارهای هکی در شبکه این شرکت می‌شوند.

پس از انجام بررسی‌های بیشتر مشخص می‌شود که ابزارهای مذکور در مالکیت دولت روسیه بوده و احتمالاً توسط نفوذگران روسی در شبکه کسپرسکی جاسازی شده بوده‌اند.

به گفته روزنامه New York Times، شرکت کسپرسکی که تا اواسط سال 2015 میلادی از تحت نفوذ بودن شبکه خود توسط اسرائیل آگاه نبوده در زمان بررسی یک ابزار شناسایی، یکی از مهندسان این شرکت متوجه وجود برخی فعالیت مشکوک در سطح شبکه کسپرسکی می‌شود.

در نهایت، شرکت کسپرسکی در خرداد 1394، اعلام کرد که شبکه سازمانی این شرکت مورد حمله و نفوذ گونه جدیدی از بدافزار Duqu قرار گرفته بوده. پس از شناسایی این بدافزار که به Duqu 2 معروف شد مشخص گردید که شبکه‌های کامپیوتری چندین هتل و دیگر محلهایی که میزبان مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 بوده نیز هدف این بدافزار قرار داشته بودند.

به گزارش شرکت مهندسی شبکه گستر به نقل از خبرگزاری Reuters، در گزارش محرمانه‌ای که حدود چند هفته قبل، شورای ملی اطلاعات آمریکا در اختیار متحدان خود در NATO قرار داد به احتمال دسترسی سرویس‌های اطلاعاتی روسیه به بانک‌های داده مشتریان کسپرسکی و کدهای منبع [نرم‌افزارهای این شرکت] اشاره شده است.

بر اساس خبری نیز که این هفته توسط دو روزنامه Washington Post و Wall Street Journal منتشر شد، جاسوسان روسی توانسته بودند از طریق ضدویروس کسپرسکی برخی از اطلاعات محرمانه سازمان امنیت ملی آمریکا (NSA) را از کامپیوتر شخصی یکی از کارکنان این سازمان سرقت کنند. اطلاعاتی که این کارمند بی‌توجه به قوانین NSA آنها را از سازمان خارج کرده و به دستگاه خود در منزلش منتقل نموده بود.

شرکت کسپرسکی هر گونه مشارکت نامتعارف با دولت‌ها از جمله دولت روسیه را به کرات رد کرده است.

شایان ذکر است، در اواخر شهریور ماه، دولت آمریکا به تمام سازمان‌ها و مؤسسات فدرال این کشور دستور داد تا ظرف سه ماه، تمام محصولات امنیتی شرکت روسی کسپرسکی را از سیستم‌های خود برداشته و حذف کنند. اکنون با انتشار این اخبار دلایل اقدامات اخیر دولت آمریکا در ممنوع کردن استفاده از ضدویروس کسپرسکی روشن‌تر می‌شود.

مشروح گزارش روزنامه New York Time و خبرگزاری Reuters در لینک‌های زیر قابل دریافت و مطالعه است:

  • https://www.nytimes.com/2017/10/10/technology/kaspersky-lab-israel-russia-hacking.html
  • http://www.reuters.com/article/us-usa-security-kaspersky/israeli-spies-found-russians-using-kaspersky-software-for-hacks-media-idUSKBN1CG05P

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *