هک بوئینگ 757

تیمی از محققان دانشگاهی و متخصصان امنیت فناوری اطلاعات تحت نظارت وزارت امنیت داخلی آمریکا (Homeland Security) در سپتامبر 2016 موفق به هک از راه دور یک هواپیمای بوئینگ 757 شدند.

هواپیمای مذکور متعلق به همین وزارتخانه بوده و خلبانان حاضر در آن نیز از تلاش این تیم بر روی نفوذ به سیستم‌های آن بی‌اطلاع بوده‌اند.

اجرای این هک از طریق فرکانس‌های رادیویی و بدون هر گونه دسترسی فیزیکی به سیستم‌های هواپیما صورت گرفته بوده.

گفته می‌شود که تیم مذکور تنها دو روز را صرف برنامه‌ریزی و اجرای این نفوذ کرده بوده.

به گزارش شرکت مهندسی شبکه گستر، خبر این اتفاق روز چهارشنبه و در جریان همایش CyberSat، توسط یکی از مدیران DHS S&T Directorate – یکی از زیرمجموعه‌های وزارت امنیت داخلی آمریکا – عمومی شد.

هر چند که شرکت بوئینگ تولید مدل 757 را در سال 2004 متوقف کرد اما این هواپیما همچنان از جمله پراستفاده‌ترین هواپیماها در خطوط هواپیمایی محسوب می‌شود. بوئینگ 757 و مدل‌های پیش از آن حدود 90 درصد از هواپیماهای فعال در صنعت هواپیمایی را تشکیل می‌دهند.

در سال 2015، نیز FBI مردی را دستگیر کرد که به 20 نفوذ به هواپیما از طریق سوءاستفاده از یک آسیب‌پذیری امنیتی در WiFi سیستم سرگرمی، در حینی که خود مسافر آن هواپیماها بوده اعتراف کرده بود. این هکر حتی موفق به در اختیار گرفتن کنترل موتورهای هواپیماهای هک شده نیز شده بود!

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد تغییر تنها یک خط کد در یک دستگاه هوافضا و پیاده‌سازی آن و انتقال آن به دستگاه‌های مربوطه چیزی حدود یک میلیون دلار برای سازنده آن هزینه دارد. هر چند که باید امیدوار بود که سیستم‌های امنیتی هواپیماهای جدید کارآمدتر بوده و سازندگان آنها نیز رویکردی بسیاری جدی نسبت به ترمیم آسیب پذیری‌های امنیتی تجهیزات استفاده شده در آنها داشته باشند.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *