سیاستمداران در بازی جنگ سایبری

حمله سایبری بزرگی یک مرکز نظامی در اتحادیه اروپا را هدف قرار داده، نفوذگران هم اقدام به انتشار “اخبار دروغ” از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی کرده‌اند تا هرج و مرج بیشتری ایجاد کنند، بحران لحظه به لحظه وخیم‌تر می‌شود و این در حالیست که دولت‌های اروپایی در تلاش هستند تا واکنش مناسب و هماهنگی از خود نشان دهند.

این سناریویی بود که 28 وزیر دفاع اتحادیه اروپا در یک تمرین سیاسی-سایبری با آن روبرو بودند. وزیران دفاع در Tallinn پایتخت کشور استونی جمع شده بودند تا این جنگ سایبری شبیه‌سازی شده را بازی کنند. تمرینی که تابحال در این سطح از مقامات سیاسی کشورها سابقه نداشته است.

به گزارش شرکت مهندسی شبکه گستر، در دنیایی که همه دولتها به شدت وابسته به کامپیوترها هستند و از سامانه های نظامی تا ابزارهای بیمارستانی توسط کامپیوترها کنترل و مدیریت می‌شوند، دنیای سایبری در حال تبدیل شدن به صحنه جدیدی برای نزاع بین دولتها است. هم اکنون نیز، اعضای پیمان نظامی آتلانتیک شمالی (ناتو)، در کنار بسترهای آبی، هوایی و خاکی، فضای سایبری را نیز میدان جنگ قلمداد می‌کنند.

در این تمرین سیاسی-سایبری، وزیران دفاع 28 کشور اتحادیه اروپا در بحرانی قرار گرفتند که رو به وخامت داشت و آنها باید برای مهار اوضاع، واکنش‌های هماهنگ و مناسبی را اتخاذ کرده و به اجرا در می‌آوردند. به هر یک از وزیران یک دستگاه تبلت داده شده بود تا به سوالات چند گزینه‌ای درباره نحوه تصمیم‌گیری و واکنش‌های خود، پاسخ دهند.

وزیر دفاع استونی که کشورش بعنوان رئیس دوره ای اتحادیه اروپا، این تمرین را تدارک دیده بود، گفت: ما می‌خواهیم وزیران متوجه شوند که رویدادهای سایبری با چه سرعت زیادی تحول پیدا می‌کنند و لذا نیازمند تصمیمات سیاسی سریع در بالاترین سطوح هستند.

وزیر دفاع آلمان ضمن مهیج خواندن تمرین، اضافه کرد: در این شرایط، شناسایی دشمن بسیار دشوار است. حملات بی سروصدا، نامحسوس و همچنین مقرون به صرفه هستند! دشمن احتیاج به لشکر و ادوات نظامی ندارد. فقط یک کامپیوتر با ارتباط اینترنت کافیست.

طبق اظهار وزیر دفاع استونی، در حال حاضر، اعضای پیمان ناتو و کشورهای اروپایی با دقت فعالیت‌های دولت روسیه را که جدیداً در قالب کارزارهای چندگانه که ترکیبی از جنگ سایبری، دستکاری اخبار و اقدامات نظامی سنتی است، زیر نظر دارند. به عنوان مثال، در دو سال اخیر، دولتهای لتونی و لیتوانی درباره اقدامات چندگانه روسیه علیه این دو کشور هشدار داده اند. انتشار اخبار دروغ و ساختگی برای تحریک احساسات روسی تباران در این کشورها که منجر به اعتراضات خیابانی هم شده، از جمله این فعالیت های مخرب هستند.

در سال 2007 میلادی نیز کشور استونی مورد حمله سایبری گسترده‌ای قرار گفت که سیستم بانکی و دولت الکترونیکی این کشور را برای مدتی فلج کرد. البته به اعتقاد کارشناسان امنیتی، این حمله یک آزمایش ساده و محدود بود برای سنجش اثرگذاری و کارایی حمله اصلی و واقعی در زمان مورد نظر.    

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *