حتی جاسوس ها هم مشکل کامپیوتری دارند

جاسوس هایی که هفته گذشته در آمریکا دستگیر شدند، با همان مشکلات کامپیوتری و امنیتی روبرو بودند که هرروزه کاربران عادی و مدیران IT شرکت ها با آنها روبرو هستند. تنظیم اشتباه وایرلس، نوشتن رمزهای عبور روی کاغذ، لپ تاپ هایی که به درستی کار نمی کنند و …

یکی از بزرگترین اشتباهات این گروه جاسوسی نوشتن یک رمز عبور 27 کاراکتری روی یک تکه کاغذ یادداشت بوده است. مقامات امنیتی با استفاده از این رمز عبور، صدها فایل رمزگذاری شده جاسوسان را باز کرده و به اطلاعات درون آن فایل دسترسی پیدا کرده بودند.
این رمز عبور مربوط به یک نرم افزار اختصاصی برای رمزگذاری اطلاعات در داخل فایل های گرافیکی بوده که بصورت گسترده توسط این گروه جاسوسی برای تبادل اطلاعات با سرگروه خود استفاده می شده. مقامات امنیتی آمریکا نرم افزار اختصاصی را هم که توسط مقامات امنیتی روسیه نوشته و ساخته شده است، از روی یک دیسک سخت جاسوسان که توسط یک سیستم رمزگذاری ساده و ابتدایی محافظت می شده، بدست آورده اند.

به روش رمزگذاری اطلاعات در داخل فایل های گرافیکی (تصاویر) Steganography می گویند. بدون داشتن نرم افزار رمزگذاری و بدون دانستن اینکه چه تصاویری حاوی اطلاعات رمز شده هستند، دسترسی به اطلاعات تقریباً غیر ممکن است.

مقامات امنیتی آمریکا، نرم افزار را از روی دیسک سخت یکی از جاسوسان کپی کرده و در اختیار داشتند. روی همین دیسک، مرورگری که جاسوسان برای دسترسی به اینترنت استفاده می کردند نیز نصب بوده و مقامات آمریکایی با مطالعه سایت های مراجعه شده (history) به آسانی متوجه شدند که جاسوسان به چه سایت هایی برای دریافت (download) و یا انتقال (upload) تصاویر مراجعه می کرده اند و اکنون با داشتن نرم افزار، تصاویر و رمز عبور 27 کاراکتری، فعالیت های جاسوسان مثل روز برای همه روشن شد.

جاسوسان روسی برای کار با کامپیوتر و برقراری ارتباط وایرلس هم مشکل داشتند. در یک مورد، مشکل راه اندازی یک لپ تاپ جدید تا به حدی بوده که یکی از جاسوسان کامپیوتر را از آمریکا با خود به ایتالیا برده، سپس در آنجا با استفاده از پاسپورت جعلی، به روسیه رفته تا کارشناسان امنیتی روسیه کامپیوتر را سر و سامان بدهند.
همچنین در یک اتفاق جالب، یکی از جاسوسان که در راه انداختن وایرلس روی کامپیوتر خود مشکل داشته، برای کمک، کامپیوتر خود را به یک مأمور مخفی آمریکا داده بود.

برای همین اتفاقات بوده که جاسوسان همچنان به استفاده از روش های سنتی جاسوسی روی آورده و در یک مکالمه ضبط شده، یکی از جاسوسان می گوید: «با مرکب نامرئی بنویس و بفرست!»

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *