باج افزاری که با قربانی صحبت می کند!

به گزارش شرکت مهندسی شبکه گستر، محققان Bleeping Computer خبر از کشف بدافزاری از نوع باج افزار داده اند که عملکردی عجیب و در عین حال جالب در مقایسه با همنوعان خود دارد.

این باج افزار جدید با نام Cerber همچون بسیاری از باج افزارهای دیگر با استفاده از الگوریتم قدرتمند AES-256 اقدام به رمزنگاری فایل های قربانی می کند.

هدف از اینگونه رمزنگاری ها تغییر ساختار فایل است؛ بنحوی که تنها با استفاده از کلیدی که در نزد مهاجم است بتوان فایل را بحالت اولیه باز گرداند.

Cerber محتوا و نام فایل ها را رمزنگاری و پسوند آنها را به Cerber تغییر می دهد. همچنین این باج افزار فایل های موجود در پوشه های اشتراکی را که کاربر دستگاه آلوده شده به آنها دسترسی با حق نوشتن دارد – و نه فقط پوشه های Map شده – نیز رمزنگاری می کند.

با پایان یافتن فرآیند رمزنگاری، Cerber سه فایل با پسوندهای TXT،وHTML و VBS را بر روی Desktop کاربر کپی می کند. این فایل ها حاوی دستورالعمل پرداخت باج هستند.

در فایل VBS کدی از نوع مبدل “نوشته به صوت” قرار دارد و زمانی که کاربر این فایل را اجرا می کند پیامی صوتی پخش شده و در آن بصورت مکرر گفته می شود که فایل های کاربر رمز شده اند.

speech-vbs

همچنین اگر باج افزار تشخیص دهد بر روی دستگاهی در یکی از کشورهای عضو شوروی سابق اجرا شده، پروسه خود را متوقف می کند.

به گزارش شرکت مهندسی شبکه گستر به نقل از سایت Bleeping Computer، نویسندگان Cerber این باج افزار را در قالب سرویس (Software as a Service) در یک تالار خصوصی اینترنتی روسی زبان عرضه می کنند. این بدان معناست که تبهکاران حتی با دانش کم برنامه نویسی نیز می توانند از این باج افزار برای اهداف خرابکارانه خود سود ببرند.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *