رد وجود درب مخفی در محصولات مایکروسافت

مایکروسافت و سازمان امنیتدوست داشته باشید یا نه، مقامات رسمی هر کشوری می خواهند بداند که در دنیای مجازی، مردم چه حرفهایی با یکدیگر می زنند. البته این موضوع همواره بحث های جنجالی موافقان و مخالفان را به همراه دارد.

نهادهای قانونی و مقامات اطلاعاتی معتقدند که در مواقع لزوم داشتن دسترسی به ارتباطات دنیای سایبری، نظیر سایت های اجتماعی، ایمیل و چت، می تواند در جمع آوری اطلاعات درباره مجرمان، گروه های تبهکار و عملیات تروریستی کمک بزرگی باشد.

از طرف دیگر، مدافعان حریم خصوصی کاربران اینترنت معتقدند که مقامات و نهادهای اطلاعاتی پا را فراتر از قانون می گذارند و بطور مخفیانه اقدام به جمع آوری اطلاعات، نفوذ به شبکه های سازمانی، کاشت بدافزار و حتی تضعیف فناوری های امنیتی و رمزگذاری به نفع خود، می کنند. 

در این راستا، یقیناً برای نهادهای قانونی راحت تر است تا در نرم افزارها و ابزارهای مورد استفاده برای ارتباطات سایبری، درب های مخفی (backdoor) داشته باشند تا به آسانی عملیات شنود و جمع آوری اطلاعات خود را انجام دهند. ولی در واقعیت و در عمل، اینگونه روش ها تنها مورد استفاده نهادهای قانونی قرار نخواهند گرفت و دیر یا زود این نقاط ضعف کشف و شناسایی شده و مورد سوء استفاده مجرمان سایبری هم قرار خواهند گرفت.

به طور خلاصه، هر راهکاری که برای کنترل ارتباطات اینترنتی به وجود آید، می تواند منجر به کاهش امنیت برای همه کاربران اینترنت شود.

یکی از مدیران ارشد بخش “عملیات کامپیوتری قابل اعتماد” یا Trustworthy Computing در شرکت مایکروسافت اخیرا در یک میزگرد با عنوان “یافتن توازن بین امنیت و آزادی” اعلام کرد که تابحال دولت آمریکا از مایکروسافت درخواست نکرده تا درب مخفی در نرم افزارهایش ایجاد کند. اگر روزی هم فرا رسد و چنین درخواستی از شرکت مایکروسافت شود، آنان با چنگ و دندان با آن مقابله و مبارزه خواهند کرد.

وی گفت: “اولا تاکنون دولت آمریکا چنین درخواستی از مایکروسافت نکرده است و ثانیاً در صورت درخواست، با آن با چنگ و دندان مبارزه خواهیم کرد. البته طبق برخی قوانین، ما موظف به همکاری فنی با دولت هستیم. ولی اگر از ما بعنوان مثال بخواهند که درب مخفی یا چیزی شبیه آن در محصولات مایکروسافت داشته باشیم، تا دیوان عالی کشور هم که شده، می رویم و با آن مقابله و مبارزه خواهیم کرد.”

وی ادامه داد: “دقت کنید، اگر دولت آمریکا چنین درخواستی داشته باشد – که من تردید دارم که چنین کاری بکند – به هزینه از بین بردن قدرت رقابت محصولات آمریکایی خواهد بود. اگر ما یک درب مخفی برای دولت آمریکا در محصولات خود بگذاریم، این محصولات را هیچ کجا در دنیا نمی توانیم بفروشیم.”

بدون تردید، همکاری های تردیدآمیز و ابهام برانگیز شرکت مایکروسافت با دولت آمریکا در گذشته، صدماتی به سابقه شرکت مایکروسافت وارد آورده و باعث شده تا مدیران این شرکت به این صراحت درباره میزان همکاری خود با مقامات دولتی و اطلاعاتی صحبت کنند.

مسئولان مایکروسافت تاکید دارند که دستورات قضایی را باید از همکاری های اطلاعاتی با نهادهایی نظیر سازمان امنیت ملی آمریکا (NSA) جدا و تفکیک کرد.

مدیران ارشد مایکروسافت در سالگرد افشاگری Edward Snowden، در نامه ای سرگشاده از مقامات دولتی آمریکا خواستند تا در فعالیت های سازمان امنیت ملی بازنگری کرده و جمع آوری انبوه اطلاعات از اینترنت و مکالمات تلفنی را متوقف سازد.

اینکه این اقدامات و حرفهای مایکروسافت یک حرکت تبلیغاتی برای حفظ آبرو است و یا یک اقدام واقعی و دلسوزانه، شاید آنقدر اهمیت نداشته باشد. احتمالا قدری از هر کدام است. مهم آن است که اکنون حاضر شده تا از پشت پرده بیرون بیاید و در برابر موضوع “حفظ حریم خصوصی کاربران” پاسخگو باشد. 

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *