حمله سایبری

سوء استفاده مجرمان سايبری از ‌کاربران خانگی ایران

cyber.botnetرئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا با اعلام هشدار درباره سوءاستفاده مجرمان سايبري از رايانه­ های کاربران خانگي گفت: ايران يکی از 10 کشور دنيا است که رايانه­ های متصل به شبکه اينترنت در آن، براي حملات سايبری استفاده می شوند.

سرهنگ علی نيك نفس در گفتگو با خبرگزاری مهر با اشاره به اينكه براساس گزارشات شرکتهای معتبر امنيتی در چند سال اخير تعداد بدافزار­ها در سطح جهان رشد ­چند ده برابری داشته است، اظهار داشت: متاسفانه حجم آلودگی سيستم­های رايانه­ های کشور، بويژه سيستم های مربوط به کاربران خانگی بسيار زياد است.

وی با اشاره به اينکه براساس بررسی های انجام شده حجم زياد ترافيک بات­ نتی در کشور توسط مجرمان سايبری آلوده به بدافزار شده و از اين طريق حمله­ هايی به سازمان ­های داخلی و خارجی صورت می گيرد، ادامه داد: اين حجم آلودگی با وجود کمتر بودن تعداد کاربران و سيستم­ های رايانه­ ای و همچنين کم بودن پهنای باند کاربران و سازمان های کشور در مقايسه با ساير کشورها، نشانه خوبی نيست. مجرمان سايبری با سوءاستفاده از رايانه­ های کاربران خانگی و آلوده کردن آنها به بدافزارهای مختلف، موجب تبديل شدن کاربران داخل کشور به يک شبکه­ منسجم می شوند. هر رايانه آلوده، زامبی ناميده می ­شود که با ايجاد لشکری از زامبی های تحت فرمان اقدام به انجام اعمال مجرمانه و حملات سايبری و جاسوسی در سطح وسيع می کنند، به عنوان مثال در برخی از گزارشات دوره­ای، ايران يکی از ده کشور دنيا است که رايانه­ های متصل به شبکه اينترنت در آن، برای حملات سايبری استفاده می شوند.

نیک نفس افزود: باتوجه به اينکه فضای سايبر مجموعه ه­ایی از کاربران و سيستم­ های رايانه ­ای است که از طريق بسترهای شبکه ­ای ديجيتال بسيار وسيع در سطح جهانی به يکديگر متصل و مرتبط شده ­اند، لذا ايمنی و امنيت کل اين شبکه به ميزان قابل ملاحظه ­ای ارتباط مستقيم با امنيت شخصی تک­ تک کاربران و رايانه­ های متصل به آن دارد.

رئيس مرکز تشخيص و پيشگيری پليس فتا با اشاره به اينکه اگر در نقطه­ ای از اين شبکه بزرگ جهانی رايانه يا کاربری آسيب ­پذير يا تهديدزا وجود داشته باشد تمامي شبکه را آسيب پذير می کند، گفت: به موازات افزايش تعداد رايانه­ ها و کاربران آسيب­ پذير ميزان تهديدات نيز بيشتر می شود؛ اين گونه شبکه های مجرمانه که توسط هکرها و مجرمان سايبری و در اغلب اوقات بدون آگاهی کاربران و مالکان سيستم ها ايجاد و کنترل می شود، می تواند علاوه بر سرقت اطلاعات شخصی کاربران از پهنای باند اينترنت آنها به منظور حمله به سامانه های مهم کشور سوءاستفاده کرده و کاربر را درگير جرمی مهم کنند.

وی يکی از بهترين روش های افزايش امنيت اينترنت و رايانه ­های خانگی کشور را که از بروز آسيب به هموطنان و سرقت اطلاعات آنان جلوگيری کرده و احتمال حمله به سامانه های مهم کشوری را نيز کاهش می دهد، حفظ امنيت تک­ تک سيستم ­ها از طريق نصب و به روز نگهداری آنتی ويروس ها و ديواره آتش و ديگر مسائل امنيتی دانست.

نيک نفس با اشاره به اينکه کاربران بايد دقت داشته باشند که در صورت آلودگی سيستم شخصی يا اداری آنها به بدافزار امکان سرقت اطلاعات آنها وجود دارد، گفت: برخی بدافزارها با سوءاستفاده از سيستم رايانه و پهنای باند کاربران اقدام به حمله به سامانه­ های مهم سازمان ها و سيستم های حساس دولتی به عنوان نمونه بانک­ها می کنند. درواقع سيستم کاربر به عنوان مزدور و عامل حمله به کار گرفته می شود.

اين كارشناس پليس فتا، به روز نگهداشتن سيستم عامل و نرم افزارهای کاربردی که در صورت وجود آسيب پذيری در آنها موجب آلوده شدن رايانه به بدافزار می شود، افزايش آگاهی از قرار گرفتن در معرض بات نت مانند دقت در باز کردن پيام­ های الکترونيک، دانلود فايل­های پيوست، کليک روي لينک­ های غيرمطمئن، استفاده از ابزار آنتی­ بات­ نت­ برای شناسايی و تلاش پيشگيرانه به وسيله مسدود کردن بات­ نت قبل از آلوده شدن رايانه را از توصيه های اين پليس به کاربران عنوان کرد.

وی ادامه داد: شناسايی بات نت بدون داشتن قابليت حذف آن سودمند نيست، زمانی که بات­ نت روی رايانه­ شناسايی می­ شود، با استفاده از نرم افزارهای امنيتی دارای قابليت حذف بات­ نت، سريعاً بايد از بين برود.

نيك نفس همچنين از کاربران خواست در صورت مواجه با موارد مشکوک آن را از طريق سايت پليس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش تماس با ما به اين پليس گزارش كنند.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *