پدافند غیرعامل

بکارگیری اسکادای بومی در تاسیسات حیاتی کشور

پدافند غیرعاملرئیس سازمان پدافند غیرعامل از دستیابی ایران به دانش تولید سیستم اسکادا با هدف بی نیازی کشور از این سیستم خارجی خبر داد و گفت: اسکادای بومی هم اکنون در تاسیسات حیاتی و حساس کشور به کار گرفته و جایگزین نمونه خارجی شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، کنترل سرپرستی و گردآوری داده یا اسکادا (Supervisory Control And Data Acquisition) به سامانه‌های کنترل و اندازه ‌گیری در مقیاس بزرگ و سیستمهای مدیریت پایگاه داده اطلاق می‌شود که سامانه ای مرکزی است و نظارت و واپایی یک سایت یا سیستم گسترده در فواصل زیاد را برعهده دارد که به دلیل نبود تکنولوژی تولید آن، ایران مجبور به استفاده از سیستم های امریکایی و آلمانی در این بخش بود.

سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل از دستیابی ایران به دانش تولید این سیستم خبر داد و اظهار داشت: اسکادای بومی هم اکنون در 2 پروژه حساس کشور مورد استفاده قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه اسکادای بومی را 11 شرکت ایرانی تولید کرده اند که در بررسی و امکان سنجی و ارزیابی صورت گرفته از محصولات داخلی تولید شده 2 محصول در نهایت مورد قبول واقع شد، ادامه داد: 11 محصول تولید شده اسکادا، در استفاده از ابزارهای داخلی و خارجی متفاوت بودند؛ برخی از این محصولات نیز تنها تغییر ظاهری نسبت به نمونه خارجی داشتند و برخی نیز از پایه و منبع کاملا داخلی بودند اما در نهایت 2 محصول از این 11 محصول تولید شده به عنوان محصول نهایی انتخاب و برای بکارگیری آن در تاسیسات حساس و حیاتی کشور با تولیدکنندگان آن مذاکراتی صورت گرفته است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور از بکارگیری نمونه اسکادای بومی در پروژه “دیس پچینگ” گاز ایران خبر داد و افزود: این سامانه هم اکنون جایگزین نمونه های خارجی شده است.

وی با بیان اینکه در خط کنترل عسلویه به غرب کشور نیز اسکادای بومی مورد استفاده قرار گرفت، گفت: جایگزینی این سیستم به جای نمونه خارجی در اول راه است و باید اشکالات آن برطرف و اصلاح شود تا این سامانه توسعه یابد.

سردار جلالی با تاکید بر لزوم استفاده از ابزارهای دفاعی برای مقابله با تهدیدات سایبری گفت: برای مثال امروز آمریکا موضوع اسکادا را جدی گرفته و حتی سهام کارخانه اسکادای زیمنس را خریده و بر آن متمرکز شده است، براین اساس بکارگیری اسکادای بومی با هدف حفط امنیت فضای سایبری تاسیسات حساس و حیاتی کشور الزامی است.

وی با تاکید براینکه نرم افزارها و سامانه هایی که در زیرساختهای حیاتی و حساس کشور بکار گرفته می شوند نمی توانند خارجی باشند، خاطرنشان کرد: چنانچه نمونه داخلی این تجهیزات وجود نداشته باشد و ما مجبور به استفاده از نمونه خارجی باشیم، قرارگاه پدافند سایبری مکلف به تست و کنترل این محصولات است تا با حفظ الزامات و تاکید بر موارد امنیتی و ایجاد اطمینان، محصول مورد نظر به کار گرفته شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل این الزام را تنها مربوط به زیرساختهای حساس و حیاتی عنوان کرد و به مهر گفت: ما نمی توانیم همه کشور را ملزم کنیم که از نرم افزارها و سامانه های بومی استفاده کنند.

وی با تعریف چهار سطح زیرساختی در فضای امنیت سایبری کشور گفت: سطح حیاتی از درجه اهمیت بسیاری برخوردار است و به نوعی به حیات کشور مربوط می شود؛ سطح حساس که تولید خطر آن به اندازه منطقه است؛ همچنین سطح مهم در حد یک شهرستان و سطح فاقد طبقه بندی نیز تقریبا بدون اهمیت تلقی می شود؛ براین اساس در سطح فاقد طبقه بندی هیچ الزامی برای استفاده از نرم افزارهای بومی نداریم و برای سطوح مهم نیز نسبت به سطوح حیاتی و حساس اهمیت کمتری در استفاده از نرم افزارهای بومی وجود دارد و تنها بخشی از الزامات کم هزینه تر، به صورت دستورالعمل ارائه شده است.

سردار جلالی ادامه داد: اما در سطوح حیاتی و حساس، کاملا متمرکز بر استفاده از سامانه ها و نرم افزارهای داخلی هستیم، چرا که این دو سطح اصلا نباید آسیب پذیری داشته باشند که البته تعداد آنها نیز محدود است.

وی از حمایت از تولیدکنندگان اسکادای بومی و سایر سامانه های نرم افزاری تولید داخل خبر داد و بر لزوم حمایت از صنعت داخلی کشور در حوزه امنیت فضای سایبر تاکید کرد و گفت: جایگزینی اسکادای بومی با محصولات خارجی، اقدامی بسیار با ارزش و پر اهمیت است.

سیستم‌های اسکادا برای مونیتور کردن یا کنترل فرآیندهای شیمیایی، حمل و نقل، سیستم‌های آبرسانی شهری، کنترل تولید و توزیع انرژی الکتریکی و در خطوط نفت و گاز و سایر فرایندهای گسترده و توزیع یافته استفاده می‌شود.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *