خالق “موشواره” درگذشت

مخترع موشوارهداگلاس انگلبارت (Douglas Engelbart) از پیشکسوتان دنیای کامپیوتر و اینترنت و همچنین مخترع موشواره، سه شنبه 11 تیر ماه در منزل خود در آمریکا در سن 88 سالگی درگذشت.

انگلبارت در سال 1925 در شهر پورتلند آمریکا متولد شد. در جنگ جهانی دوم به نیروی دریایی ملحق شد و بمدت دو سال بعنوان تکنسین رادار در فیلیپین به انجام وظیفه پرداخت. پس از پایان جنگ به دانشگاه رفت و با درجه کارشناسی مهندسی برق فارغ التحصیل شد و در ادامه در کمیته “رایزنی ملی هوانوردی آمریکا” (NACA) مشغول به فعالیت شد. او در سالهای 1953 و 1955 موفق به اخذ مدارک کارشناسی ارشد و دکترای مهندسی برق از دانشگاه کالیفرنیا گردید.

وی در سال 1957، به مؤسسه بین المللی SRI که در آن زمان به Stanford research Institute مشهور بود و بیش از یک دهه عمر داشت، رفت. در سال 1960 در این مؤسسه، یک مرکز تحقیقاتی با نام ARC را راه اندازی کرد و تا 1977 ریاست آن مرکز را بر عهده داشت. در همین مرکز بود که انگلبارت، در سال 1963 ایده موشواره را مطرح کرد.

هر چند که آن ایده، انقلابی در صنعت کامپیوترهای شخصی ایجاد نمود اما سالها طول کشید که موشواره در معرض دید و استفاده عموم مردم قرار گیرد.

در سال 1986 در کنفرانسی در سانفرانسیسکو، انگلبارت ایده های ابرمتن، ویرایش آنی متن، استفاده از چند پنجره و کنفرانس تلفنی را مطرح کرد. ضمن اینکه در این کنفرانس او سه دستگاه را که با یکدیگر برای کنترل یک کامپیوتر کار می کردند، نشان داد. انگلبارت خطاب به حاضرین گفت: “ما یک دستگاه اشاره گر بنام موشواره، یک صفحه کلید استاندارد و یک مجموعه کلید مخصوص داریم.”

در دنیای کامپیوترهای غول پیکر Main-Frame که با صفحه کلید کنترل می شدند موشواره ایده جدیدی بود. انگلبارت در پاسخ به فردی که دلیل انتخاب نام Mouse را پرسیده بود گفت: “من نمی دانم چرا اسم آنرا Mouse گذاشتیم. بعضی موقع ها از این بابت پوزش می خواهم. از ابتدا با این اسم شروع شد و ما هیچوقت تغییرش ندادیم.”

یک سال بعد مرکز تحقیقاتی ARC به جهت تلاشهای او در دنیای کامپیوتر به دومین نقطه ارتباطی پروژه Arpanet که شکل اولیه اینترنت امروزی بود، تبدیل شد.

اکنون پس از گذشت دهها سال از اختراع موشواره این دستگاه کوچک همچنان از ملزومات کامپیوترهای شخصی محسوب می شود. بی شک پیشرفت دنیای کامپیوتر و اینترنت وامدار افرادی همچون داگلاس انگلبارت است. او به سبب تلاشهایش جوایز و نشان های متعددی را دریافت کرد. از جمله آنها می توان به مدال ملی فناوری در سال 2000 و جوایز Lemelson-MIT و جایزه Turing در سال 1977 اشاره کرد.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

یک پاسخ

  1. باسلام من به جامعه بشری خصوصا جامعه ای تی فقدان این مرد بزرگ رو تسلیت میگم روحش شاد و یادش گرامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *