اختیارات رئیس جمهور آمریکا برای حملات سایبری

شروعاخیراً یک بررسی و ارزیابی مخفی درباره قوانین و اختیارات ریاست جمهوری آمریکا در استفاده از سلاح های سایبری بعمل آمده و بر اساس نتایج بدست آمده، به رئیس جمهور آمریکا اختیارات وسیعی برای صدور فرمان حملات سایبری پیشگیرانه بر علیه کشورهایی که در تدارک حمله سایبری بر علیه منافع آمریکا هستند، داده شده است.

بر اساس مقاله ای که اخیراً در روزنامه The New York Times منتشر شده، این بررسی و تحقیق، بخشی از فعالیت جدید کاخ سفید آمریکا برای تعریف سیاست ها و قوانین حاکم بر عملیات سایبری دولت آمریکا است. طی چند هفته آینده، قوانین جدیدی در خصوص نحوه واکنش نظامی آمریکا در برابر حملات سایبری از سوی نهادهای متخاصم تدوین و نهایی خواهد شد.

بر اساس اطلاعاتی که نویسنده مقاله به دست آورده، قوانین جدید، شرایطی را که تحت آن نیروهای نظامی آمریکا می توانند با فرمان رئیس جمهور، بعنوان پیشگیری از حملات سایبری بر علیه منافع آمریکا، اقدام به عملیات سایبری نمایند، تعریف و مشخص خواهد شد.

تدوین این قوانین جدید از دو سال قبل آغاز شده و در پاسخ به تهدیدات سایبری مختلفی بوده که در سالهای گذشته بر علیه بخش های مختلف نظامی، اقتصادی و دولتی آمریکا انجام شده است.

بر اساس قوانین جدید که محرمانه باقی خواهند ماند، نیروهای نظامی همچنان مجاز به دفاع از مردم عادی نخواهند بود و این وظیفه بر عهده وزارت امنیت داخلی گذاشته شده است. تنها در شرایط حاد و حملات سایبری گسترده، نیروهای نظامی اجازه مداخله در داخل کشور آمریکا را خواهند داشت.

افشاء این اقدامات جدید کاخ سفید به دنبال افشاء خبر استخدام 4 هزار نیروی جدید توسط وزارت دفاع آمریکا صورت می گیرد. این نیروهای جدید در بخش فرماندهی سایبری به خدمت گرفته خواهند شد و سه بخش جدید سایبری را تشکیل خواهند داد. این سه بخش عبارت خواهند بود از نیروی سایبری ملی، نیروی سایبری تهاجمی و نیروی سایبری دفاعی.

در عین حالیکه این اقدامات دولت آمریکا مورد حمایت و استقبال بخش های مختلف قرار گرفته و آنرا برای مقابله با تهدیدات امروزی ضروری می دانند، ولی انتقادات و ایراداتی هم به این تصمیمات و اهداف نهایی آن مطرح شده است.

به عقیده برخی کارشناسان امنیتی، روش ها و سیاست های دفاع سایبری متفاوت از تهاجم سایبری است. روش ها و منابع هر یک قابل استفاده برای دیگری نیست. در حال حاضر نیز آمریکا بیشتر به برنامه های دفاع سایبری احتیاج دارد تا حملات سایبری. به اعتقاد این کارشناسان، کشورهای توسعه یافته و پیشرفته نظیر آمریکا، اهداف بیشتر و با ارزش تری دارند که مورد حمله سایبری قرار گیرند. لذا اجرای طرح های دفاعی برای حمایت و حفاظت از این اهداف حیاتی باید در اولویت قرار باشند. مراکز و دولت های متخاصم از نظر آمریکا، فاقد زیرساخت های حیاتی هستند که بتوان آنها را مورد حملات سایبری موفق قرارداد. برای حمله به اینگونه دشمنان، استفاده از نیروهای نظامی عادی می تواند سریع تر و کم هزینه تر باشد و نتیجه مطلوب تری نیز داشته باشد.

 

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *