ضدویروس مایکروسافت: نقطه شروع است، نه پایان راه

نمودارهفته گذشته مطلبی را درباره مجبوب ترین ضد ویروس تک کاربر و میزان استفاده آن در مقایسه با دیگر ضد ویروس ها منتشر کردیم. در این مقاله، طبق آمار ارائه شده، ضد ویروس Security Essential مایکروسافت، به عنوان رایج ترین و محبوب ترین ضد ویروس در بین کاربران معرفی شده بود. در نگاه اول شاید این نکته جای تعجب داشت ولی نباید فراموش کرد که مایکروسافت، ضد ویروس خود را رایگان می دهد، به همراه اصلاحیه های امنیتی ماهانه در اختیار کاربر می گذارد و کافیست دور و بر سایت های مایکروسافت آفتابی شوید، تا مایکروسافت آن را روی کامپیوترتان نصب کند!

آمار منتشر شده این نکته را نیز نشان می داد که کاربران تنها به ضد ویروس مایکروسافت بسنده نکرده و از ضد ویروس های تجاری و رایگان دیگر نیز استفاده می کنند. این اتفاق مهم و خوبی است. حتی خود مایکروسافت نیز اذعان می کند که ضد ویروس او راه حل کامل امنیتی نیست.

تا به حال ضد ویروس Security Essential مایکروسافت به عنوان یک نرم افزار که کاربر حق انتخاب آنرا داشت، ارائه می شد. ولی اکنون با کمی تغییر و تحول در آن و تغییر نام ضد ویروس به Windows Defender به طور استاندارد و پیش فرض به همراه سیستم عامل جدید Windows 8 ارائه می شود.

بررسی های انجام شده نشان می دهد که محصول جدید Windows Defender حدود 85 درصد کارایی در شناسایی و مقابله با بدافزارهای رایج را دارد. در ضمن، اخیراً ضد ویروس مایکروسافت در مقایسه با دیگر ضد ویروس ها، کمی عقب افتاده و در آخرین ارزیابی توسط موسسه AV-Test قدرت شناسایی بدافزارهای جدید و ناشناخته توسط این ضد ویروس از 69 درصد به 64 درصد تنزل یافته است. حد متوسط در این نوع شناسایی، 89 درصد است. همچنین در شناسایی بدافزارهایی که طی چند ماه گذشته کشف و شناسایی شده اند، ضد ویروس مایکروسافت موفق به تشخیص 90 درصد این موارد گردید. در این بخش نیز حد متوسط 97 درصد می باشد. بعلاوه موسسه ارزیابی NSS Labs نیز در آخرین آزمون خود، میزان کارایی ضد ویروس مایکروسافت را حدود 62 درصد تعیین کرده است. برخی ضد ویروس های تجاری موفق به کسب 92 درصد نیز شده اند.

باید توجه داشت که ضد ویروس مایکروسافت به طور عادی، هر ماه یک بار به همراه اصلاحیه های امنیتی ماهانه مایکروسافت به روز می شود. این فاصله زمانی، مدت طولانی در دنیای بدافزارها به شمار می آید. اغلب ضد ویروس های تجاری و رایگان دیگر، روزانه در چند نوبت به روز می شوند. به همین دلیل، در گذشته مشاهده شده که ضد ویروس مایکروسافت گواهی و تاییدیه موسساتی نظیر AV-Test را برای مدتی از دست داده و سپس با به روز شدن ضد ویروس، در آزمون بعدی، مجدداً گواهی و تاییدیه را پس گرفته است.

خلاصه مطلب، ضد ویروس Security Essential یا Windows Defender مایکروسافت نقطه شروع خوبی برای تامین امنیت سیستم است ولی پایان راه نیست، باید این راه را ادامه داد. 

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *