پليس فتا: ايجاد درگاه مشترك بانك‌ها، فيشينگ را كاهش مي‌دهد

پلیس فتارييس پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات نيروي انتظامي با بيان اينكه ايجاد يك درگاه مشترك براي بانك‌ها راه‌حلي مناسب براي كاهش سرقت از طريق فيشينگ است، گفت: اين مسئله در جلسات رسمي اعلام شده است.

سردار كمال هاديانفر در گفت‌وگو با خبرنگار «انتظامي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در مورد صفحه فيشينگ (جعلي)، گفت: درواقع كشفيات پليس در اين حوزه بسيار زياد است كه متاسفانه درصد زيادي از مجرمان با هدف كنجكاوي اين صفحات را ايجاد مي‌كند.

وي با بيان اينكه برخي مجرمان به مسئله ايجاد صفحه فيشينگ نگاه مجرمانه دارند، گفت: با اين حال انگيزه فرد مهم نيست كه به بهانه ارضاي كنجكاوي، سرگرمي يا انجام اعمال مجرمانه باشد، چرا كه هر فردي كه اقدام به ايجاد صفحه جعلي كند، برابر قانون برايش مجازات تعيين شده است.

هاديانفر در مورد برخي مشكلات ايجاد شده در ايجاد صفحه فيشينگ براي برخي بانك‌هاي كشور، گفت: يك راهكار كلي به بانك مركزي رسما اعلام شده و در اين راهكار پليس به بانك پيشنهاد كرده است كه يك درگاه مشترك ايجاد شود.

رييس پليس فتاي ناجا با اعلام اين خبر كه پليس فتا رسما از بانك مركزي خواسته است كه تنها يك درگاه براي بانك‌هاي ايران ايجاد كند، گفت: بر اساس اين طرح يك صفحه و درگاه به نام بانك مركزي ايجاد شده و كاربران با واردشدن به اين صفحه مي‌توانند وارد درگاه‌هاي بانك‌هاي ديگر شوند.

وي با بيان اينكه با ايجاد تنها يك صفحه و يك لوگو از بانك‌ها، ضريب اطمينان مردم نيز افزايش خواهد يافت، گفت: اين پيشنهاد رسما به رييس بانك مركزي اعلام شده است و اگر اين اتفاق بيفتد، جرايم مربوط به فيشينگ تا حد زيادي كاهش مي‌يابد.

هاديانفر با بيان اينكه در حال حاضر وقتي نام بانكي را جستجو (search) مي‌كنيم، چندين درگاه و صفحه در مورد آن بانك مربوطه باز مي‌شود، گفت: وجود صفحات متعدد اين فرصت را به مجرمان مي‌دهد كه نسبت به ايجاد صفحه فيشينگ اقدام كنند و بايد يادآور شويم كه وجود يك درگاه مطمئن براي بانك‌ها، ضريب اطمينان مردم را نيز افزايش مي‌دهد.

پيشنهاد پليس براي ايجاد يك درگاه مركزي در دانشگاه آزاد

رييس پليس فتاي ناجا با اشاره به پرونده دانشگاه آزاد نيز گفت: پيشنهاد مشابهي را نيز پليس با دانشگاه آزاد مطرح كرد كه دانشگاه آزاد يك درگاه مركزي ايجاد و سايت‌هاي استاني و منطقه‌اي از اين درگاه در دسترس قرار گيرد.

بانك‌ها بايد از هزينه‌هاي ميلياردي‌شان صرف تامين و ارتقاي ضريب امنيت كنند

وي با بيان اينكه پليس در مورد برداشت‌هاي غيرمجاز نيز از بانك مركزي درخواست‌هايي داشته است، گفت: بانك‌ها بايد از هزينه‌هاي ميلياردي كه كسب مي‌كنند، بخشي را براي تامين و ارتقاي ضريب امنيت بگذارند.

هاديانفر با بيان اينكه از بانك‌هاي دولتي خواسته شده كه به مانند بانك‌هاي خصوصي مقدار واريز و برداشت را براي صاحب حساب پيامك كنند، گفت: اگر اين اتفاق رخ دهد، حجم زيادي از پرونده‌هاي متشكله در پليس فتا كاسته مي‌شود.

رييس پليس فتاي ناجا با بيان اينكه برخي از مردم تراكنش مالي بالايي دارند، به گونه‌اي كه كسر و سرقت از حسابشان را متوجه نمي‌شوند، گفت: رسما در نامه‌اي به رياست بانك مركزي ارسال پيامك تغيير در حساب ابلاغ شده است.

وي افزود: برداشت‌هاي غيرمجاز از حساب مالباختگان ناشي از بي‌مبالاتي در استفاده از يوزر و پس‌ورود و همچنين سهل‌انگاري مالباختگان و سودجو بودن سارقان است.

به گزارش ايسنا، در شيوه فشینگ کلاهبردار با ساختن صفحه جعلی که معمولاً آدرس این صفحه جعلی با آدرس سایت اصلی دارای تفاوت جزئی است، اقدام به دریافت اطلاعات حساب و رمزهای عبور کاربر می‌کند، در حالی که در دسکتاپ فیشینگ صفحه جعلی دارای تمام مشخصات و حتی آدرس یکسان با صفحه اصلی است و این شگرد نیازمند اجرای یک بدافزار روی سیستم قربانی است كه روش تشخیص دسکتاپ فیشینگ برای کاربران معمولی دشوار است زیرا اقدامات مجرمانه پشت پرده صورت می‌گیرد و با توجه به گسترش روز افزون این دسته از جرایم و برای جلوگیری از به دام افتادن در فشینگ لازم است كاربران به آدرس سایت دقت كنند و از لینک‌هایی که در سایت‌ها یا ایمیل‌ها برای آنان آورده شده برای ورود به صفحات پرداخت الکترونیکی استفاده نکنند.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *