10 میلیارد گیگ فضای ذخیره سازی می خواهید؟!

شرکت CleverSafe سیستم ذخیره سازی جدید خود را با حجم 10 اگزابایت (Exabytes) که به شکل یک منبع واحد عمل می کند، به بازار عرضه کرد.

یک اگزابایت معادل یک میلیارد گیگابایت و یا یک میلیون ترابایت است. یک ترابایت ظرفیت نگهداری 300 ساعت ویدئو را دارد. ظرفیت سیستم ذخیره سازی جدید CleverSafe ده میلیون برابر این مقدار است.

تعداد 5/4 میلیون هارد دیسک با ظرفیت 5/3 ترابایت لازم است تا ظرفیت 10 اگزابایت را به وجود آورد. هارد دیسک 5/3 ترابایتی حدود 150 دلار قیمت دارد. بدین ترتیب، تنها 705 میلیون دلار، هزینه دیسک ها خواهد بود. سیستم ذخیره سازی Cleverُafe به طور کامل با تجهیزات سخت افزاری، شبکه و نرم افزار آن، حدود 5 میلیارد دلار قیمت دارد.

اینگونه سیستم های ذخیره سازی می توانند برای پردازش و تجزیه و تحلیل اطلاعات انبوه و حجیم کاربرد داشته باشد. با توجه به اینکه ترافیک اینترنت جهان در هر سال 32 درصد افزایش پیدا می کند، پیش بینی می شود که در سه سال آینده، برای پردازش اطلاعات به دست آمده از اینترنت، بسیاری از موسسات و مراکز، به طور ماهانه بیش از 80 اگزابایت از اطلاعات را پردازش خواهند کرد. امروزه نیاز به پردازش های حجیم در بخش های مختلف IT احساس می شود. از جمله می تواند در تشخیص رفتار نشانه های IP در ترافیک اینترنت برای شناسایی فعالیت های مخرب و مشکوک کاربرد داشته باشد و یا برای شناسایی رفتار مشتریان بر روی یک سایت فروش کالا، استفاده شود. به گفته مسئولان شرکت Cleversafe تا به حال چندین شرکت از مجموعه شرکت های Fortune 50 (جز 50 شرکت برتر جهان) برای خرید این سیستم ذخیره سازی ابزار علاقمندی کرده اند.

البته تاکنون این سیستم ذخیره سازی با این ظرفیت ساخته نشده است ولی چندین نمونه از این سیستم با ظرفیت چند 10 پتابایت (Petabytes) درتعدادی مرکز داده در ایالت های مختلف آمریکا در حال استفاده هستند.

فناوری به کار رفته در این سیستم ذخیره سازی از یک الگوریتم ریاضی برای تقسیم اطلاعات قبل از ذخیره سازی آن، استفاده می کند. اطلاعات تقسیم شده از طریق پودمان TCP/IP بر روی چند سرور ذخیره سازی که ترجیحاً در چند مرکز داده مختلف پراکنده هستند، قرار می گیرد. همانند فناوری RAID، این الگوریتم قادر است تا در صورتی که یک قسمت از اطلاعات از بین رفت یا مخدوش شد، با استفاده از اطلاعات تقسیم شده مجاور، آن اطلاعات را بازسازی کند.

برای تمام ارتباطات سیستم ذخیره سازی نیز فقط از پهنای اینترنت عادی و از شرکت های سرویس دهنده اینترنت فعال در بازار استفاده می شود و نیازی به شرایط و امکانات ویژه ای نیست. تمام اطلاعات ذخیره شده درسیستم تحت یک نام دامنه قرار می گیرد و لذا ظرفیت سیستم به صورت یک منبع واحد دیده می شود. به علاوه، چون اطلاعات تقسیم شده توسط سیستم ذخیره سازی، بدون داشتن اطلاعات Metadata که در بانک اطلاعات مرکزی نگهداری می شود، قابل سرهم کردن (مونتاژ) نیست، اطلاعات ذخیره شده ذاتاً امن و ایمن است.

ناگفته نماند که شرکت CleverSafe یک شرکت خصوصی است که در سال 2004 تاسیس شده و تا به حال بیش از 30 میلیون دلار توسط افراد و شرکت های سرمایه گذار در این شرکت سرمایه گذاری شده است. یکی از این سرمایه گذاران، سازمان جاسوسی CIA آمریکا است که از طریق شرکت تجاری In-Q-Tel برای این کار اقدام کرده است.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *