گزارش فصلی مک‌آفی منتشر شد

در این گزارش، آمار تهدیدات سایبری در سه‌ماهه اول سال میلادی 2021 و روند تغییرات آنها طی دو سال گذشته ارائه شده است. در سه‌ماهه اول 2021، آزمایشگاه‌های مک‌آفی (McAfee Labs) به‌طور میانگین در هر دقیقه 688 تهدید منحصربه‌فرد جدید را کشف کردند که افزایشی 3 درصدی در مقایسه با سه‌ماهه چهارم 2020 را نشان می‌دهد. بر این اساس تعداد کل بدافزارها تا پایان دوره مذکور به بیش از 1.5 میلیارد عدد رسیده است.

 

در این دوره، بدافزارهای موسوم به رمز ربا (Cryptojacking)، در نتیجه گسترش نسخ 64 بیتی برنامه‌های استخراج ارز رمز، در مقایسه با دوره قبل، 117 درصد افزایش داشتند.

 

همچنین در این گزارش با نگاهی ویژه به آمار باج‌افزارها، به وضعیت انتشار برخی از نمونه‌های مطرح از آنها پرداخته شده است. اگر چه حملات باج‌افزاری را نمی‌توان تهدیدی جدید دانست اما میزان فراگیری و قدرت تخریب آنها بیش از هر زمانی چالش‌برانگیز شده است.

 

در حالی که بر طبق آمار مک‌آفی تعداد باج‌افزارهای جدید در مقایسه با دو دوره قبل کاهشی محسوس داشته اما بهره‌گیری مهاجمان از کارزارهای موسوم به “باج‌افزار به‌عنوان سرویس” و اجرای حملات هدفمند – بجای انتشار انبوه –، رخدادهای باج‌افزاری را دائما در صدر اخبار روز قرار می‌دهد. برای مثال، می‌توان به حمله باج‌افزاری DarkSide به خط لوله کولونیال اشاره کرد که موجب بروز اختلالات جدی در فرایند سوخت‌رسانی در ایالات متحده شد. به‌نحوی که تهدیدات باج‌افزاری را به یکی از موضوعات گفتگوی میان رؤسای جمهور ایالات متحده و روسیه تبدیل کرد.

 

در بخشی از این گزارش، متداول‌ترین تاکتیک‌ها و تکنیک‌های MITRE ATT&CK که در اوایل سال 2021 توسط گروه‌های مختلف از مهاجمان استفاده شدند نیز به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است.

 

برای دریافت گزارش فصلی مک‌آفی بر روی تصویر زیر کلیک کنید.

 

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *