تعطیلی باج‌افزار Maze توسط گردانندگان آن

روز گذشته گردانندگان Maze رسما اعلام کردند که پروژه این باج‌افزار را برای همیشه متوقف کرده‌اند و سایت آنها دیگر اقدام به افشای داده‌های قربانیان نخواهد کرد.

در حالی که بیش از یک ماه است که از آخرین فعالیت باج‌افزاری Maze می‌گذرد صاحبان آن در اطلاعیه‌ای با عنوان “The Project is closed” ضمن اعلام پایان کار این باج‌افزار، نسبت به بهره‌گیری سایر تبهکاران سایبری از عنوان Maze که اکنون به برندی معروف تبدیل شده هشدار داده‌اند.

در بخش از این اطلاعیه آمده:

پروژه Maze رسما تعطیل شد. منبعد هر گونه ارتباط [باج‌افزارهای دیگر] با این پروژه و استفاده از برند و روش کاری ما باید فریبکاری و جعلی در نظر گرفته شود.

ما هیچ وقت شریک تجاری یا جانشین رسمی نداشته‌ایم.

کارتل Maze هیچ وقت وجود نداشته و ندارد. موضوع کارتل ساخته و پرداخته روزنامه نگارانی است که در مورد آن نوشته‌اند.

همچنین در اطلاعیه اشاره شده که موفقیت پروژه‌هایی همچون Maze در نتیجه بی‌توجهی و ناکارآمدی افرادی است که وظیفه حفاظت از اموال و داده‌های دیگران را بر عهده دارند. ضمن اینکه ادعا شده که علیرغم آنکه گردانندگان Maze توانایی حمله و از کاراندازی برخی زیرساخت‌های اساسی را داشته‌اند اما از انجام آن خودداری کرده‌اند؛ در ادامه هشدار داده شده که ممکن است مهاجمان دیگر نه برای نمایش نقاط ضعف، که با نیاتی مخرب و خرابکارانه از این دروازه‌های باز عبور کنند.

به گزارش شرکت مهندسی شبکه گستر، از سال گذشته و در پی اجرای حملات موفق و مخرب Maze به شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ، سرقت داده‌های آنها – علاوه بر رمزگذاری – و تهدید به افشای آنها در صورت عدم پرداخت مبالغ هنگفت اخاذی شده، این باج‌افزار همواره سرخط اخبار امنیت فناوری اطلاعات بوده است.

سرقت و افشای اطلاعات جهت بالا بردن احتمال پرداخت باج از سوی قربانی خیلی زود مورد توجه و استفاده سایر گردانندگان باج‌افزارهای مطرح قرار گرفت.

پیش‌تر برخی منابع از همکاری گردانندگان این باج‌افزار و LockBit و تشکیل یک کارتل خبر داده بودند که در این اطلاعیه اخیر، صاحبان Maze صحت آن را رد کرده‌اند.

برخی امید دارند که پس از تعطیلی کامل Maze، گردانندگان آن اقدام به عرضه کلیدهای رمزگشایی کنند. کاری که پیش‌تر توسط نویسندگان باج‌افزارهایی نظیر TeslaCrypt صورت پذیرفته است.

تعطیلی  Mazeخبر خوشی در دنیای امنیت فناوری اطلاعات است. اما متأسفانه کنار رفتن یک باج‌افزار از میان میلیون‌ها باج‌افزار دیگر موضوعی نیست که از بابت آن بتوان چندان مسرور بود. بنابراین همچون همیشه بکارگیری روش‌های پیشگیرانه در مقابله با باج‌افزارها توصیه می‌شود.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *