ایران در رتبه هفدهم کاربری اینترنت در منطقه

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد که ایران از نظر کاربران اینترنتی در منطقه رتبه هفدهم و در دنیا رتبه یکصد و پنجاهم را کسب کرده است.

به نقل از خبرگزاری مهر، در ادامه جلسه روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی رضا تقی پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ارائه توضیحات در خصوص وضعیت توسعه این وزارتخانه در صحن علنی مجلس حضور یافت.

تقی پور گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نقش خود را در عرصه های سیاسی، فرهنگی به نحوی برجسته کرده که این عصر را عصر انفجار اطلاعات نامیده اند و حداکثر تلاش خود را برای دستیابی به اهداف برنامه پنجم توسعه بر مبنای اقتصاد دیجیتالی و توسعه زیربنایی فناوری اطلاعات می کند.

وزیر ارتباطات ادامه داد: وزارتخانه برنامه استراتژیکی را در حوزه دستیابی به اهداف چشم انداز تدوین کرده و شش گام برای دستیابی به ایران الکترونیکی یکپارچه در نظر گرفته شده است که تا 8 سال آینده ایران به این اهداف دست خواهد یافت.

وی با بیان اینکه امروز عمده وظایف تصدی گری در وزارت ارتباطات به بخش خصوصی واگذار شده است گفت: تعداد اپراتورتوهای بخش خصوصی امروز به حدی است که رقابت در این عرصه شکل گرفته و نرخ خدمات نه تنها افزایش نیافته بلکه ارزانتر ارائه شده است.

تقی پور با ارائه آمار در خصوص رتبه بندی ایران در منطقه و جهان در حوزه های نفوذ تلفن همراه و تلفن ثابت گفت: در ضریب نفوذ تلفن ثابت در منطقه از نظر تعداد در رتبه اول و در دنیا در رتبه سی و سوم قرار داریم.

وی افزود: در خصوص ضریب نفوذ تلفن همراه در منطقه رتبه یازدهم و در دنیا رتبه نودم را داریم و از نظر کاربران اینترنتی در منطقه رتبه هفدهم و در دنیا رتبه 150 را کسب کرده ایم.

وی در خصوص رتبه ایران در حوزه پست گفت: در بین کشورهای منطقه از نظر تعداد مرسولات پستی رتبه دوم و سرانه مرسولات پستی رتبه پنجم را داریم.

تقی پور در ادامه دستاوردهای بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت دهم را شرح داد و گفت: در سال 89 وزارتخانه ارتباطات رتبه اول را در خصوصی سازی داشت و امروز 1855 شرکت غیر دولتی و خصوصی این وزارتخانه به مردم خدمات ارائه می دهند.

وی افزود: در توسعه شبکه های مادراینترنتی در گذشته فعالیت های مهمی صورت نگرفته بود اما در 4 سال اخیر گامهای خوبی برداشته شد و بودجه سال 90 و 91 این فرصت را به ما داد که در حوزه ترانزیت بین الملل سرمایه گذاری کنیم.

وی تصریح کرد: در 34 ماه گذشته حاصل تلاش همکاران من رشد 4.7 اینترنت بین الملل، رشد 21.8 برابری ظرفیت دیتای کشورو رشد 5 برابری خطوط اینترنت پرسرعت بوده است.

وی افزود: پوشش جاده های اصلی و فرعی و ریلی کشور از نظر تلفن همراه رشد 4.5 برابری داشته و به 400 هزار کیلومتر افزایش یافته است.

وی در خصوص رشد حوزه امنیت در وزارت اطلاعات گفت: سامانه امنیت در بخش های مختلف وزارت ارتباطات تشکیل شده و مقابله موثر با حملات اینترنتی صورت گرفته است.

تقی پور در خصوص ترانزیت بین الملل نیز گفت: هیچ مسیر ترانزیتی تا امروز از جمهوری اسلامی عبور نکرده بود و این امر نشان می دهد در گذشته در این غفلت وجود داشته البته اقداماتی در سالهای اخیر صورت گرفته و قراردادهایی با کشورهای ترکیه، عراق، پاکستان، عمان ،روسیه و اروپا بسته شده است.

وزیر ارتباطات در خصوص مشکلات روستاها گفت: امروز 96.7 روستاهای بالای 20 خانوار تلفن خانگی دارند و ما آماده رفع مشکلات آنها هستیم البته پوشش جاده های روستایی در برنامه های دولت قرار نداشته اما داخل فرودگاهها به طور کامل پوشش داده شده است.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *