بازنشستگی قطعی Windows 7

شرکت مایکروسافت (Microsoft) در اطلاعیه‌ای اعلام نموده که از بعد از روز سه‌شنبه 20 دی 1401، سیستم‌‌ عامل Windows 7 دیگر به‌روزرسانی‌ها و اصلاحیه‌های امنیتی را برای وصله آسیب‌پذیری‌ها دریافت نخواهد کرد.

در این گزارش که با همکاری شرکت مهندسی شبکه گستر و مرکز مدیریت راهبردی افتای ریاست جمهوری تهیه گردیده، چکیده اطلاعیه مذکور ارائه شده است.

سالهاست که ويروس‌نويسان و نفوذگران به‌شدت به استفاده از نقاط ضعف سيستم‌های عامل – به ويژه سيستم عامل پرطرفدار Windows –  روی آورده‌اند. وجود يک نقطه ضعف (Vulnerability) خطرناک در سيستم عامل می‌تواند سبب دور زدن قوی‌ترين نرم‌افزارهای ضدويروس يا ديواره‌های آتش شود!

شرکت مایکروسافت علاوه بر عرضه اصلاحیه فوری در مواقع اضطراری، در سه‌شنبه دوم هر ماه میلادی نیز اصلاحیه‌های امنیتی جدید خود را منتشر می‌کند. کمتر سه‌شنبه دوم ماه میلادی را می‌توان یافت، که مایکروسافت اصلاحیه‌ای «حیاتی» (Critical) برای سیستم‌عامل Windows عرضه نکرده باشد. بنابراین نفوذگران با اطلاع از جزئیات نقاط ضعف جدید کشف شده در سیستم‌های عامل پشتیبانی شده که توسط شرکت مایکروسافت منتشر می‌شوند می‌توانند با مهندسی معکوس این نقاط ضعف را در این سیستم‌های عامل از رده خارج نیز شناسایی نموده و از آنها سوءاستفاده کنند.

پایان عرضه به‌روزرسانی امنیتی برای Windows 7

مایکروسافت سیستم عامل Windows 7 را در 30 مهر سال 1388 ارائه کرد. پشتیبانی (End of Support – به اختصار EOS) و پشتیبانی تمدید شده (Extended End of Support) از آن به ترتیب در 23 دی ماه 1393 و در 24 دی ماه 1398 به پایان رسید.

برنامه Extended Security Update – به اختصار ESU – آخرین دستاویز برای مشتریانی بود که پس از پایان پشتیبانی مایکروسافت در 23 دی 1393، همچنان در حال اجرای این سیستم‌عامل قدیمی مایکروسافت بودند.

عدم پشتیبانی از Windows 8.1

علاوه بر این، Windows 8.1 نیز که برای اولین بار 9 سال پیش در آبان 1392 ارائه شده بود، از روز سه‌شنبه 20 دی 1401 دیگر توسط مایکروسافت پشتیبانی نخواهد شد. جزئیات بیشتر در نشانی‌های زیر قابل مطالعه می‌باشند:

https://support.microsoft.com/en-us/windows/windows-8-1-support-will-end-on-january-10-2023-3cfd4cde-f611-496a-8057-923fba401e93

https://learn.microsoft.com/en-us/lifecycle/products/windows-81

بر طبق آمار، در حال حاضر، Windows 7 سهمی بیش از 11 درصد از دستگاه‌های با سیستم‌عامل Windows را در سراسر جهان به خود اختصاص داده است؛ این در حالی است که Windows 8.1 توسط 2.59 درصد از مشتریان مایکروسافت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

عدم پشتیبانی مرورگرهای وب از Windows 7 و Windows 8.1

Microsoft Edge 109 آخرین نسخه این مرورگر وب است که از Windows 7 و Windows 8/8.1 پشتیبانی می کند.

این نسخه از Microsoft Edge همچنین آخرین نسخه‌ای خواهد بود که از Windows Server 2008 R2 ،Windows Server 2012 و Windows Server 2012 R2 پشتیبانی می‌کند.

اطلاعیه مشابهی نیز توسط شرکت گوگل (Google) در ماه اکتبر منتشر شد که در آن اعلام نموده نسخه 110 مرورگر وب Google Chrome نیز احتمالاً از 12 بهمن 1401 پشتیبانی از Windows 7 و Windows 8.1 را متوقف خواهد کرد.

عدم پشتیبانی مرورگرهای وب به این معنا است که Microsoft Edge 109 و Google Chrome 110 به کار بر روی این سیستم‌عامل‌های قدیمی ادامه خواهند داد اما دیگر به‌روزرسانی‌ها و اصلاحیه‌های امنیتی را دریافت نخواهند کرد و کاربران خود را در معرض انواع تهدیدات امنیتی قرار می‌دهند.

Google Chrome اکنون بیش از 64 درصد از مرورگرهای وب را به خود اختصاص داده است، پس از آن Safari با تقریبا 18 درصد و Microsoft Edge با کمی بیش از 4 درصد قرار دارند.

بسیاری از سازندگان دیگر پیش‌تر پشتیبانی از سیستم عامل Windows 7 را متوقف کرده بودند. از این رو ارتقاء یا تغییر سیستم‌های عامل از رده خارج به تمامی راهبران توصیه اکید می‌شود.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *