سرقت گواهینامه های SSL | مایکروسافت همه گواهینامه ها را باطل کرد

 از روز سه شنبه 15 شهریور ماه، شرکت مایکروسافت با به روز رسانی Windows، همه گواهینامه‎های دیجیتالی را که توسط شرکت DigiNotar صادر شده‏اند، مسدود کرد.

با به روز رسانی جدید Windows نام شرکت DigiNotar در فهرست سیاه این سیستم عامل قرار گرفت. این فهرست سیاه که Untrusted certificate Store نام دارد، توسط مرورگر IE برای شناسایی گواهینامه‎های جعلی و سایت‎های مخربی که از این گواهینامه‎ها استفاده می‎کنند، مورد بهره برداری قرار می‎گیرد.

اکنون شرکت مایکروسافت برای همه سیستم‎های عامل Windows اصلاحیه جدید را آماده و عرضه کرده است. حتی کاربران سیستم عامل قدیمی Win XP نیز این اصلاحیه را می‎توانند دریافت و نصب کنند. این کاربران در بخش Windows Update، اصلاحیه جدید را به شکل زیر خواهند دید. کلیه کاربرانی که در سیستم عامل آنها، گزینه Automatic Update در بخش Windows Update فعال است، این اصلاحیه و به روز رسانی جدید را به طور خودکار دریافت خواهند کرد.

تنها کاربران کشور هلند این اصلاحیه را با یک هفته تأخیر دریافت خواهند کرد تا در این مدت، دولت هلند فرصت کافی برای جایگزین کردن هزاران گواهینامه صادر شده از طرف DigiNotar را داشته باشد. در غیر این صورت، با اعمال اصلاحیه مایکروسافت، ارتباط امن SSL در بسیاری از بخش‎های دولتی در کشور هلند، دچار اختلال خواهند شد. دولت هلند اختصاصاً از شرکت مایکروسافت درخواست کرده که توزیع خودکار اصلاحیه جدید را که در آن، تمام گواهینامه‎های SSL شرکت DigiNotar باطل شده است، با یک هفته تاخیر انجام دهد. البته کاربران هلندی می‎توانند این اصلاحیه را به طور دستی دریافت و نصب کنند.

تولیدکنندگان مرورگرهای Chrome و Firefox هفته گذشته، نسخه جدیدی از مرورگرهای خود را برای مسدود کردن گواهینامه های DigiNotar منتشر کردند.

شرکت Apple نیز پس از یک سکوت طولانی، بالاخره روز جمعه 18 شهریور ماه، برای شناسایی گواهینامه های غیرمجاز، نسخه جدیدی از سیستم عامل خود را عرضه کرد. مرورگر Safari نیز مانند مرورگر IE، برای شناسایی گواهینامه‎های SSL جعلی و سایت‎های مخرب، به سیستم عامل وابسته هستند.

توضیح درباره شرکت Diginotar و سرقت گواهینامه های دیجیتالی SSL :  شرکت DigiNotar یک شرکت Certificate Authority) CA) است و مجوز صدور گواهینامه‎های دیجیتالی Secure Socket Layer) SSL) را دارد. شرکت Diginotar یکی از 500 شرکت صادرکننده گواهینامه‎های دیجیتال SSL در دنیا است. اخیراً شبکه این شرکت مورد حمله و نفوذ قرار گرفت و صد‎ها گواهینامه (اصل ولی غیرمجاز) توسط نفوذگرها صادر و سرقت شد. این گواهینامه‎ها برای اثبات اصالت سایت‎های اینترنتی به کار می‎روند. با استفاده از گواهینامه‎های سرقت شده، می‎توان کاربران را به سایت‎های جعلی که در ظاهر، کاملاً شبیه سایت‎های اصلی و واقعی هستند، هدایت کرد و اطلاعات شخصی آنان، مانند رمزهای عبور به سایت را به دست آورد. چون از این گواهینامه‎های سرقت شده برای نشان دادن اصالت سایت جعلی استفاده می‎شود، هیچ یک از ابزارها و امکانات امنیتی مرورگرها واکنشی از خود نشان نمی‎دهند و هشداری نیز به کاربر نمی‎دهند. البته برای چنین عملیاتی، سرورهای محلی DNS هم باید دستکاری شوند تا نام سایت‎های اصلی و واقعی به IP سایت‎های جعلی انتقال یابند.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *