اظهارنظرها درباره لغو برخی تحریم‌های آمریکا در حوزه فناوری اطلاعات

پرچم هادر آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، مقامات آمریکایی گفتند که آمریکا بخشی از تحریم‌های اعمال شده علیه ایران را در حوزه فناوری اطلاعات لغو می‌کند تا به شرکت‌های آمریکایی اجازه دهد تلفن همراه، نرم افزار و دیگر فن‌آوری‌هایی که برای ارتباطات شخصی به کار می‌روند، به ایرانی‌ها بفروشند.

مقامات دولتی و نهادهای صنفی مختلف در این حوزه، نظرات خود را درباره این تصمیم دولت آمریکا بیان نموده اند.

 لغو تحریم‌های فناوری برای ممانعت از ضرر آمریکا مطرح شده است

به نقل از سایت خبری ایستنا، مشاور وزیر ارتباطات در امور فن‌آوری و صنعت در رابطه با لغو تحریم‌ها گفت: به نظر من آنها برای جلوگیری از ضرر خودشان این موضوع را مطرح کرده‌اند در غیر این صورت محصولاتشان در بازار ایران وجود دارد، در حقیقت آمریکا می‌خواهد سود واسطه‌ها را به صورت مستقیم خودش ببرد.

 محمود لیایی اظهار کرد: ما در حوزه‌ی فن‌آوری دچار تحریم نیستیم، فقط محصولات را به وسیله‌ی واسطه و با قیمت بالاتر وارد کشور می‌کنیم.

 وی با اشاره به سود مادی و معنوی این اقدام برای آمریکا گفت: اگر مثلا اپل استور یا گوگل پلی را برای مردم ایران بسته‌اند، کاربران از راه‌های دیگر به نرم‌افزار‌ها دسترسی پیدا کردند و در اینجا تنها خود آنان ضرر کرده‌اند.

 لیایی در پایان زمان این اقدام آمریکا را معنی‌دار تلقی کرد و گفت: نزدیک بودن تاریخ این تصمیم با انتخابات ایران این پیام را با خود دارد که اگر فرضا رییس جمهوری مورد نظر آنان به روی کار بیاید، تحریم‌ها کمرنگ‌تر خواهد شد اما نباید چندان هم به این قضیه خوش‌بین بود، باید دید آیا به وعده‌ای که داده‌اند عمل می‌کنند؟ به هر حال این اقدام آنها اثری منفی روی تولید ملی ما خواهد گذاشت.

 برخوردار: لغو تحریم تکنولوژی‌های ارتباطی نمایشی است

رییس مجمع واردات، اقدام اخیر آمریکا مبنی بر اعلام لغو تحریم تکنولوژی‌های ارتباطی را نوعی اقدام نمایشی دانست.

 محمدحسین برخوردار اظهار کرد: قبل از این اقدام هم موبایل و لپ‌تاپ وارد بازار ایران می‌شدند و بازار را اشباع کرده بودند. این نوعی بازی سیاسی است تا بگویند ما تحریم‌ها را کمتر کردیم.

 وی افزود: اگر خواهان برداشته شدن فشار از روی مردم هستند، باید تحریم‌های بانکی را لغو کنند تا بتوان کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم را وارد کرد. تا زمانی که نقل و انتقال پول نداشته باشیم، چگونه باید کالاهای اساسی را وارد کنیم؟

او به این نکته اشاره کرد که اگر بتوان به صورت مستقیم پول به آمریکا ارسال کرد به دلیل حذف واسطه‌ها، قیمت اقلام IT کاهش پیدا خواهد کرد.

 برخوردار در پایان گفت: در صورتی که شرکت‌های آمریکایی بخواهند در ایران استقرار پیدا کنند، به علت تحریم‌هایی که به مردم اعمال شده، ممکن است مخالفت‌هایی با آنان صورت بگیرد، اما اگر تجارت به‌صورت غیرمستقیم باشد، مخالفتی با آن وجود نخواهد داشت.

رییس اتحادیه فناوران رایانه‌ تهران: برداشتن تحریم‌های حوزه فناوری تاثیری بر بازار ندارد

رییس اتحادیه فناوران رایانه‌ تهران با اشاره به اخبار اخیر درباره احتمال لغو تحریم‌ها در حوزه کامپیوتر و موبایل از سوی آمریکا معتقد است این اقدام اگر اجرایی هم بشود، تاثیر چندانی بر بازار لوازم در حوزه فناوری اطلاعات نخواهد گذاشت.

 مهدی میرمهدی این تحریم‌ها را دور زده شده دانست و افزود: وارد‌کنندگان ایرانی با دور زدن این محدودیت‌ها اکثر این کالاها را وارد کشور کرده‌اند و اگر این اقدام عملی شود و شرکت‌های غربی خواستار واردات این اقلام شوند، ممکن است در داخل کشور با افرادی مواجه شویم که با این موضوع مخالفت می‌کنند و درگیر خود تحریمی می‌شوند.

 وی این اقدام آمریکا را نمایشی دانست و گفت: من فکر نمی‌کنم این اقدام ثباتی داشته باشد و تنها یک اقدام نمایشی در قبل از برگزاری انتخابات است؛ به هرحال باید منتظر ماند تا با مصوب‌ شدن این عمل بازتاب آن مشخص شود.

لغو تحریم فناوریهای ارتباطی بر اجرای پروژه های ارتباطی ما تأثیری ندارد

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به اظهارات اخیر معاون وزیر خارجه آمریکا درباره لغو تحریم فروش تکنولوژیهای ارتباطی به ایران گفت: این تصمیم در روند اجرای پروژه های ارتباطی ایران تاثیری نخواهد داشت و ما تاکنون نیز به راحتی پروژه هایمان را انجام می دادیم.

علی حکیم جوادی با تاکید براینکه از صحت و سقم این خبر اطلاع چندانی ندارم اظهار داشت: برغم آنکه تصور می شد تحریم ها می تواند در روند اجرای پروژه های ما تاثیرگذار باشد اما خوشبختانه تاکنون مشکلی از لحاظ نبود تجهیزات ارتباطی نداشتیم و برای گسترش شبکه ها به راحتی کارها را پیش بردیم.

 وی با بیان اینکه تحریم های یکجانبه از نگاه جوامع بین المللی، چهره کشورهایی مانند آمریکا که مدعی دسترسی آزاد هستند را زیر سوال می برد گفت: ایران در اجلاس مخابراتی پاریس نیز اعلام کرد که بحث دسترسی آزاد به اطلاعات که از سوی آمریکا مطرح می‌شود با تحریم تجهیزات ارتباطات و فناوری اطلاعات مغایرت دارد.

 حکیم جوادی با تاکید براینکه قطعا آمریکا برای آنکه بتواند جایگاه خود را در عرصه بین الملل حفظ کند این تصمیم را گرفته که البته هنوز مطمئن به این تصمیم نیستیم افزود: این تصمیم عادی به نظر می رسد و اینطور نیست که بتواند در روند اجرای پروژه های ما تاثیر زیادی بگذارد.

 معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: ما هیچ وقت به دلیل نبود تجهیزات، پروژه های گسترش شبکه های ارتباطی را متوقف نکرده ایم و پروژه هایی که در کشور شروع شده با همان سرعت قبل ادامه می یابد.

 وی با بیان اینکه ممکن است این تصمیم به نفع شرکتهای خارجی و وندورهایی که با ایران همکاری داشتند باشد افزود: برخی شرکتهای خارجی به دلیل این تحریم ها در همکاری با ایران تحت فشار بودند که این تصمیم به نفع آنها خواهد بود و دیگر بهانه ای برای ارائه و پشتیبانی سرویس نداشته باشند.

 به گفته رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در ارتباط با تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران، در اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی ژنو که اوایل ماه جاری برگزار شد وزیر ارتباطات سودان بر این تحریم ها اعتراض کرد چرا که به عقیده وی تحریم هایی که به صورت یکجانبه برای کشورها گذاشته می‌شود نقض کامل دسترسی آزاد به اطلاعات است که از سوی آمریکا مطرح می‌شود و تاثیرات سوئی در توسعه جامعه اطلاعاتی دارد.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *