ویندوز 8

سئوال این است: تعداد واقعی کاربران Windows 8 ؟

ویندوز 8در آخرین آماری که اخیراً از سوی شرکت مایکروسافت منتشر شده، میزان فروش سیستم عامل Windows 8 که شش ماه از عرضه آن به بازار می گذرد، حدود 100 میلیون نسخه اعلام شده است. ولی معنی واقعی این آمار چیست؟

شرکت مایکروسافت تاکید دارد که آمار ارائه شده، آمار فروش است. پس باید حدس بزنیم که تفاوتی بین تعداد فروش و تعداد کاربری که از این سیستم عامل استفاده می کنند، وجود دارد. حالا مسئله این است که تعداد واقعی کاربران Windows 8 را چگونه باید محاسبه کنیم؟

شرکت مایکروسافت، هر بسته ای از Windows 8 را که در فروشگاه ها به فروش می رسد و هر نسخه ای از Windows 8 را که توسط تولید کنندگان کامپیوتر در کارخانه روی کامپیوترها نصب می شوند، در آمارهای فروش خود منظور می کند. در عوض، لیسانس های انبوه و بزرگی را که یکجا به موسسات و سازمان ها می فروشد، در محاسبات خود دخالت نمی دهد.

به این نکته باید توجه کرد که بخش عمده فروش سیستم عامل مایکروسافت از نسخه هایی است که در کارخانه بر روی کامپیوترهای جدید نصب می شود. ولی تعداد زیادی از این کامپیوترهای نو ممکن است ماه ها به فروش نروند و در انبارها و مغازه ها خاک بخورند.

شرکت مایکروسافت هم به این تفاوت اعداد واقف است و به همین دلیل هم آمار سیستم های عامل Windows 8 را که فعال شده اند، منتشر نمی کند. سیستم عامل Windows که بار اول راه اندازی می شود، با سرور خاصی که متعلق به مایکروسافت است، ارتباط برقرار می کند. شرکت مایکروسافت از این راه به راحتی می تواند آمار سیستم های عامل فعال شده را به دست آورد. در نتیجه اگر مایکروسافت آمار دستگاه های فعال شده را منتشر نمی کند، نشانه ای از بد و ضعیف بودن این آمار است.

حالا با کمی ضرب و جمع سعی می کنیم تا خودمان آمار واقعی کاربران Windows 8 را به دست آوریم. شرکت مایکروسافت با افتخار اعلام کرده که حدود 4/1 میلیارد کاربر Windows در دنیا وجود دارد. آمار جمع آوری شده توسط موسسه Net Application از کاربرانی که به اینترنت وصل می شوند، نشان می دهد که در یک ماه گذشته، 2/4 درصد از این کاربران از Windows 8 استفاده می کرده اند. در نتیجه با قبول کمی درصد خطا، به اطمینان می توان گفت که تعداد کاربران Windows 8 در جهان حدود 58 میلیون نفر است. در حالی که تعداد نسخه های Windows 8 که فروخته شده به 100 میلیون می رسد.

آمار کاربران ویندوز

شاید سوال کنید که مابقی 4/1 میلیارد کاربر Windows از چه نسخه هایی استفاده می کنند. جهت اطلاع، 682 میلیون از Win 7، حدود 72 میلیون از Vista و جالب تر اینکه، 7/1 میلیون از Windows NT همچنان استفاده می کنند !

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *