شناسایی سایت های مخرب؛ Google بهتر از Bing

جستجوگربراساس نتایج یک تحقیق 18 ماهه که بر روی میلیون های سایت اینترنتی که توسط جستجوگر (Search Engine)ها در اختیار کاربران گذاشته می شوند، انجام شده، جستجوگر Google بسیار موفق تر از جستجوگر Bing، سایت های مخرب و آلوده را شناسایی می کند.

این تحقیق که توسط موسسه AV-Test Institute در کشور آلمان صورت گرفته، جستجوگر Google در شناسایی سایت های مخرب و آلوده که می توانند برای کاربر مضر باشند، آمار بهتری را نشان داده است. از 11 میلیون سایتی که در نتایج جستجوی Google نمایش داده شده، فقط 272 سایت مخرب و آلوده وجود داشته که توانسته اند ماهیت مخرب خود را مخفی نگه داشته و در نتایج جستجوی Google قرار گیرند. این میزان برای جستجوگر Bing به 1285 سایت مخرب و آلوده می رسد. به عبارت دیگر Bing پنج برابر بیشتر از Google سایت های مخرب و آلوده را در نتایج جستجوهای خود برای کاربران به نمایش در می آورد. جستجوگر Bing متعلق به شرکت مایکروسافت است. 

بعد از جستجوگرهای معروف Google و Bing، جستجوگر Yandex که اغلب به “گوگل روسی” (Russian Google) مشهور است، قرار می گیرد. آمار سایت های مخربی که از کنترل و نظارت Yandex فرار کرده اند به 3330 مورد می رسد.

سایت های مخرب برای فرار از شناسایی شدن توسط جستجوگرها همان کارهایی را می کنند که سایت های واقعی انجام می دهند؛ کارهایی نظیر بهینه سازی صفحات سایت و استفاده از کلمات کلیدی رایج در جستجوها. همچنین این سایت های مخرب برای ارتقاء جایگاه و رتبه خود در نتایج جستجوگرها از سوژه ها و اخبار روز به عنوان کلمات کلیدی سایت استفاده می کنند. بدین ترتیب یک سایت مخرب بسیار کوچک می تواند در فهرست سایت های صفحه اول Google و Bing قرار گرفته و شانس کلیک کردن کاربر بر روی این سایت مخرب را افزایش دهد.

همچنین تحقیقات Av-Test Institute نشان داده که نرم افزارهای ضدویروس قادر هستند که 5/92 تا 100 درصد سایت های مخرب فهرست شده توسط جستجوگرها را شناسایی کرده و از دسترسی کاربر به این سایت ها جلوگیری کنند.

شاید این ابهام به وجود آید که تعداد سایت های مخربی که از دست چستجوگرها در می روند، در مقایسه با تعداد سایت هایی که این جستجوگرها برای کاربران فهرست می کنند، بسیار اندک است. در آمار فوق، جمعاً 5000 سایت مخرب و آلوده در بین چند ده میلیون سایت وجود داشته است. ولی اگر به تعداد غیرقابل باور جستجوهایی که روزانه بر روی فقط Google انجام می شود، توجه گردد، می توان  به اهمیت موضوع پی برد. روزانه بین 2 تا 3 میلیارد جستجو بر روی Google توسط کاربران اینترنت در اقصی نقاط جهان انجام می شود. برای هر یک از این درخواست ها شاید دهها هزار، صدها هزار و یا میلیون ها سایت توسط Google به نمایش در آید. در این شرایط، همان تعداد اندک سایت های مخرب هم تبدیل به یک عدد بزرگ و نجومی می شود.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *