Windows 8 مقصر اصلی در کاهش فروش PC

کامپیوتر شخصیهفته گذشته، ضربه دیگری به اندام نحیف Windows 8 وارد آمد و دو موسسه تحقیقاتی بین المللی، این سیستم عامل نه چندان موفق شرکت مایکروسافت را مقصر اصلی در کاهش میزان فروش کامپیوترهای شخصی (PC) در سه ماه گذشته (سه ماهه اول سال میلادی 2013) اعلام کردند.

طبق آمار منتشر شده از سوی موسسات IDC و Gartner، فروش کامپیوترهای شخصی در سه ماه گذشته شاهد 11 الی 14 درصد کاهش نسبت به دوره مشابه سال گذشته بوده است. گرچه کاهش میزان فروش از قبل پیش بینی شده بود ولی میزان کاهش، دور از انتظار بود. این موسسات تحقیقاتی میزان کاهش را حداکثر 8 درصد پیش بینی کرده بودند.

براساس دو گزارش منتشر شده، عرضه سیستم عامل Windows 8 نه تنها تاثیر مثبتی بر بازار فروش سخت افزار نداشته است، بلکه باعث سردرگمی کاربران شده و باعث گردیده که فعلا برای خرید کامپیوتر جدید دست نگه دارند.

تغییرات عمده در سیستم عامل Windows 8 کاربران را در استفاده از این سیستم عامل به تردید انداخته و باعث گردیده تا فعلا از تغییر سیستم عامل و کامپیوتر خود صرفنظر کنند. تغییراتی نظیر حذف دگمه Start، تغییر ظاهری Desktop و استفاده از صفحات لمسی، تغییراتی اساسی و عمده ای بوده اند که هنوز کاربران خود را برای استفاده از آنها آماده نمی بینند.

همچنین استفاده از صفحات لمسی برای راهبری سیستم عامل Windows 8 باعث افزایش هزینه های تولید و ساخت کامپیوترهای شخصی شده است. به همین دلیل دستگاه های دیگری نظیر گوشی های هموشمند همراه و یا کامپیوترهای خشتی (tablet) تبدیل به جایگزین مناسبی برای کامپیوترهای شخصی گرانقیمت شده اند. شرکت مایکروسافت در موقعیت حساسی قرار دارد و باید سیاست های خود را به نحوی تنظیم نماید تا اینگونه موانع را که رکود و کاهش بازار کامپیوترهای شخصی را به همراه خواهد داشت، برطرف نماید.

البته در گزارش های دو موسسه تحقیقاتی IDC و Gartner به غیر از سیستم عامل Windows 8 به عوامل تاثیرگذار دیگری نیز اشاره شده است. از جمله اشباع بازار کامپیوترهای شخصی در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته. کامپیوترهایی که در دو تا سه سال گذشته خریداری شده اند، هنوز هم توان و قدرت کافی برای پاسخ به نیازهای امروزی کاربران را دارند و لذا ضرورت تعویض و خرید کامپیوتر جدید کمتر احساس می شود. در صورت تعویض هم، بسیاری از کاربران به دنبال آخرین و جدیدترین فناوری های روز هستند و به سوی کامپیوترهای قابل حمل و یا خشتی، بیشتر جذب می شوند.

این آمارها و اظهارنظرها به هیچ عنوان به معنی پایان عمر کامپیوترهای شخصی نیست. بازار کار و جامعه های کنونی همچنان به استفاده از کامپیوترهای شخصی ادامه خواهند داد. اگر درباره کاهش میزان فروش صحبت می کنیم، شاید لازم است تعداد کامپیوترهای فروش رفته را نیز بدانیم تا متوجه حجم و بزرگی این بازار باشیم. در سه ماهه گذشته بیش از 2/79 میلیون کامپیوتر شخصی در دنیا تولید و به فروش رفته است. بخشی از کوچک شدن بازار کامپیوترهای شخصی طبیعی و قابل قبول است. بخشی از سهم این بازار به بازارهای جدید، نظیر کامپیوترهای خشتی و گوشی های هوشمند، انتقال یافته است و در دو سال آینده نیز همچنان شاهد جابجایی سهم بازارها خواهیم بود.

به دنبال انتشار دو گزارش IDC و Gartner، ارزش سهام مایکروسافت در بورس نیویورک نزدیک به 6 درصد سقوط کرد. سهام شرکت های سازنده کامپیوتر نیز بین 1 الی 3 درصد از ارزش خود را از دست دادند. شرکت مایکروسافت چهارشنبه 28 فروردین ماه، گزارش سود و زیان سه ماهه اول 2013 خود را به همراه پیش بینی برای ماه های آینده، منتشر خواهد کرد. در این گزارش، سهم Windows از کل عملکرد شرکت مشخص خواهد شد.

  

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *