افزایش احتمال حملاتی نظیر Stuxnet

طبق تحقیقات صورت گرفته، توجه خلافکاران دنیای مجازی به سیستم‎های مدیریت صنعتی، نظیر سیستم SCADA شرکت زیمنس آلمان، رو به افزایش است. در یک ماه گذشته، 52 حفره امنیتی در این نوع سیستم‎های مدیریتی کشف و به نوعی مورد سوءاستفاده قرار گرفته‎اند.

افراد خلافکار و نفوذگران توجه و سعی خود را بر روی سیستم‎های مدیریت صنعتی متمرکز کرده‎اند. چون برخلاف دیگر سیستم‎های مشهور که مورد استفاده کاربران عادی هستند، به امنیت این سیستم‎های تخصصی رسیدگی کمتری می‎شود.

سیستم‎های مدیریت صنعتی در اغلب واحدهای صنعتی نظیر تصفیه‎خانه‎های آب و فاضلاب، کارخانجات غذایی و دارویی، واحدهای گاز و پتروشیمی و … مورد استفاده قرار می‎گیرند. این سیستم‎ها وظیفه نظارت و کنترل بر روی تولید محصولات و یا ارائه خدمات را در این واحدهای صنعتی بر عهده دارند و به همین دلیل، می‎توانند هدف جذابی برای خلافکاران در دنیای مجازی و یا معترضین سیاسی و اجتماعی برای جلب نظر عمومی و ابراز وجود، باشند.

حفره‎های امنیتی شناسایی شده در این سیستم‎های مدیریت صنعتی اغلب می‎توانند برای حملات “اختلال در سرویس‎دهی” (Denial of Services) مورد سوءاستفاده قرار گیرند. بعلاوه، اغلب سیستم‎های از نوع SCADA وابسته به سیستم‎های عامل قدیمی مانند Window 95 هستند. این سیستم‎های عامل از رده خارج شده‎اند و هیچ اصلاحیه امنیتی برای ترمیم نقاط ضعف شناسایی شده در آنها وجود ندارد. بسیاری از این سیستم‎های عامل نیز تحت نظارت مدیران و کارشناسان خبره شبکه نیستند و افرادی مسئولیت نگهداری از آنها را دارند که تجربه و تخصص چندانی در فناوری اطلاعات به ویژه در حوزه امنیت ندارند.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *