همه چيز درباره‌ ايميل ايرانی

معاون توسعه شبكه سازمان فن‌آوري اطلاعات در پاسخ به وضعيت اي‌ميل‌هاي ايراني و به ويژه اي‌ميل‌هاي دولتي ايراني كه كاركرد مناسبي نداشته و حتي براي ايجاد آن‌ها نياز به پرداخت هزينه و مراجعه حضوري وجود دارد، توضيحاتي ارائه كرد.

وي گفت: اي‌ميل‌هاي دولتي قرار نبود از ابتدا به كاربران عادي اختصاص داده شوند اما بر اساس شرايط قرار بر اين شد كه تا مدتي اين اي‌ميل‌ها از كاربران عادي هم حمايت كنند.

به نقل از سایت خبری ایستنا و به گزارش ایسنا علي‌اصغر انصاري در پاسخ به اين سوال كه چرا براي اي‌ميل‌هايي كه از طريق بخش دولتي ايران راه‌اندازي مي‌شود، زماني 24 ساعته براي ايجاد پست الكترونيكي صرف مي‌شود اظهار كرد: اين 24 ساعت زمان براي كاربران عادي است چراكه ممكن است افراد دامنه‌هاي مختلفي را براي آدرس اي‌ميل خود استفاده كنند و در اين ميان گاه از سر كنجكاوي از عباراتي نامفهوم بهره بگيرند. در اين مدت ما جست‌وجو مي‌كنيم تا اگر آدرس انتخاب شده مطابق عرف بود، آن را راه اندازي كنيم.

وي در پاسخ به سوال ديگري كه درباره ايميل‌هاي شركت پست طرح شده بود گفت: اين ايميل‌ها به گونه‌اي هستند كه بايد فرد حقيقي پيش از راه اندازي آدرس ايميل شناخته شود چرا كه شركت پست سرويس‌هاي واقعي ارائه مي‌كند ولازم است كه همان طور در دنياي حقيقي كاربر اين شركت با اطلاعات مختلف شناخته مي‌شود در سيستم پست الكترونيكي هم اطلاعات لازم از او وجود داشته باشد. در واقع ماموريت‌هاي ايميل شركت پست همانند ماموريت‌هاي اين سازمان متفاوت است.

او در ارتباط با هزينه‌اي كه بابت راه‌اندازي اين اي‌ميل‌ها دريافت مي‌شود توضيح داد: در دنيا بسيار رايج است كه سرويس‌دهندگان اينترنتي هزينه‌اي را بابت خدمات خود دريافت مي‌كنند.

انصاري در ادامه صحبت‌هاي خود با اشاره به اي‌ميل ايراني چاپار عنوان كرد: در ميان اي‌ميل‌هاي ايراني ايجاد شده، ماموريت چاپار به آن چه كه كاربران عادي نياز دارند تا حدي نزديك‌تر است البته اين پست هم دولتي است و زير نظر شوراي عالي اطلاع رساني و با همكاري سازمان فن‌آوري اطلاعات راه اندازي شده است.

وي همچنين اظهار اميدواري كرد كه در آينده نزديك اپراتورهاي ايميل داخلي را داشته باشيم كه اين اپراتورها قادرند بلافاصله آدرس الكترونيكي جديد را ايجاد كرده و خدمات مختلف را ارائه دهند.

او از انتشار فراخوان سازمان فن‌آوري اطلاعات براي شناسايي اپراتورهايي كه امكان فعاليت و علاقه‌مندي همكاري در اين زمينه را دارند خبر داد و گفت: با راه‌اندازي اين سرويس‌ها رضايت عمومي را در اين زمينه خواهيم داشت.

انصاري در بخشي از سخنان خود به بحث تامين هزينه‌ و سرمايه‌گذاري در اين بخش اشاره كرد و با تاكيد بر اهميت اين موضوع اظهار كرد: اگر قرار باشد خدمتي از فضاي آموزشگاهي بيرون بيايد و قد علم كند بايد ابتدا جغرافياي كار آن مشخص و معلوم باشد كه به عنوان مثال اين سرويس قرار است مختص يك كشور، كشورهاي فارسي زبان، كشورهاي مسلمان و يا چند زبانه باشد؛ هر يك از اين موارد نياز برنامه‌ريزي خاص خود دارد و اگر شركتي قصد داشته باشد چنين فعاليتي صورت دهد قطعا بايد با اتكا به يك سرويس غني و زيرساخت‌هاي مطلوب گام بردارد تا در عرصه‌هاي بين‌المللي توان رقابت با ساير شركت‌ها را داشته باشد.

وي ادامه داد: تاكنون در ايران شركت‌هاي مختلفي وارد اين عرصه شدند اما با توجه به ريسك‌هاي بالا و خطرات متعدد مالي كه در اين بخش وجود داشت آن‌ها نتوانستند كار خود را براي درازمدت ادامه دهند البته اكنون دو يا سه سال است كه وزارت ارتباطات با همكاري برخي نهادهاي متولي اقدامات خاصي را در اين زمينه شروع كرده است.

معاون گسترش شبكه سازمان فن‌آوري اطلاعات در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود در پاسخ به اين سوال كه با توجه به مشكلات اي‌ميل‌هاي ايراني چرا وزير ارتباطات در استفاده سازمان‌هاي دولتي از اين اي‌ميل‌ها اصرار داشته است توضيح داد: بخش‌نامه‌اي كه وزير آي.سي.تي ابلاغ كرد، از اين جهت بود كه بسياري از بانك‌ها و اپراتورها براي انتقال صورت حساب و يا اسناد خود از اي‌ميل‌هاي خارجي استفاده مي‌كردند و اين موضوع مخاطرات متعددي به دنبال داشت به همين دليل چنين بخش‌نامه‌اي ابلاغ شد و اكنون بسياري از كاربران بخش‌هاي دولتي ما دو اي‌ميل دارند كه يكي از آن‌ها داخلي و به عبارت ديگر اي‌ميل اداري آن‌هاست و اي‌ميل دوم ايميل خارجي آن‌ها كه مربوط به ارتباطات شخصي آن‌ها مي‌شود و در هر صورت با اين بخش‌نامه مقرر شد كه ادارات دولتي تا حد ممكن از اي‌ميل‌هاي با دامنه .ir استفاده كنند.

انصاري در بخش ديگري از اين برنامه در ارتباط با موتورهاي جست‌وجوي بومي اظهار كرد: بسياري از موتورهاي جست‌وجوي قوي كمه از تيم گوگل منشعب شده بودند، مدتي پس از جدا شدن نتوانستند به رقابت خود ادامه دهند در حالي كه اين اي‌ميل‌ها از نظر فني بسيار قوي بودند. به هر صورت براي تبديل شدن به يك موتور جست‌وجوي قوي لازم است كه سرويس دهنده‌ها توان رقابت در بازارهاي وسيع بين‌المللي را داشته باشند.

او ادامه داد: ما صرف داشتن يك محصول نمي توانيم مدعي شويم موتور جست وجو داريم؛ چراكه اگر قرار باشد موتوري كنار گوگل و كنار موتور جست‌وجوها مطرح دنيا به رقابت بپردازد قطعا بايد در حوزه فني آن سرمايه‌گذاري‌هاي مناسبي صورت گرفته باشد و زيرساخت‌هاي قوي بابت اين بخش وجود داشته باشد.

وي درعين حال عنوان كرد: اكنون در دنيا سرويس‌دهنده‌هاي متعددي براي خدمات پست الكترونيكي و يا موتور جست‌وجو وجود دارند و شايد ما هزاران ارائه كننده اي‌ميل و صدها موتور جست‌وجو داشته باشيم اما از تمام اين سرويس‌ها تنها چند سرويس هستند كه شاخص بوده و مورد استفاده بسياري از افراد قرار مي‌گيرند. ما هم در ايران از اين قاعده مستثني نيستيم.

انصاري عنوان كرد:‌ اساسا توليد يك محصول نرم‌افزاري در عين سادگي از پيچيدگي‌هاي خاصي برخوردار است؛ اين كار اگر قرار باشد با هزينه‌ي بالا و در حجم كم انجام شود به راحتي مي‌توان سرويس‌ها را حتي به شكل رايگان در فضاي مجازي ارائه كرد. اما اگر قرار باشد سرويسي حجيم ايجاد شده و ميليون‌ها كاربر حمايت كند قطعا نياز است كه زيرساخت‌هاي قوي در اين زمينه وجود داشته باشد و سرمايه‌گذاري كافي نيز صورت بگيرد.

به گزارش ايسنا او كه در يك برنامه تلويزيوني سخن مي‌گفت در پايان يادآور شد:‌ در تاريخچه فضاي مجازي در كشور ما ارائه كنندگان مختلفي به بازار پا گذاشتند اما هيچ يك از آن‌ها نتوانستند هزينه‌هايي كه به آن‌ها تحميل مي‌شود را تحمل كنند.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *