تشریح وضعیت ICT کشور توسط معاون وزیر ارتباطات

معاون وزير ICT نهادهاي فعال در اين زمينه را مجموعه جزايري دانست كه اكنون بدون اطلاع از كار يكديگر به فعاليت مي‌پردازند و لازم است اين مجموعه جزاير در جريان اقدامات و فعاليت‌هاي يكديگر قرار بگيرند.

به نقل از خبرگزاری ایسنا، معاون وزير ارتباطات و رييس سازمان فن‌آوري اطلاعات در مراسم اختتاميه سومين جشنواره ارزيابي وبگاه‌هاي حاكميتي اظهار كرد: اتفاقاتي كه در حوزه‌ي فن‌آوري اطلاعات صورت مي‌گيرد، سرعتي بسيار بالا دارد و به نوعي مي توان اعلام كرد كه در اين حوزه انقلابي صورت گرفته است كه سطح اين انقلاب با ساير انقلاب‌هايي كه پيش از اين به وقوع پيوسته بودند به هيچ عنوان قابل مقايسه نيست.

وي با بيان اين‌كه در حال حاضر روزانه دو و نيم اگزابايت محتوا در دنيا توليد مي‌شود تاكيد كرد:‌ شايد عده‌اي فكر كنند تمام اين محتواها به واسطه‌ بخش‌هاي تجاري توليد مي‌شود اما آمارهاي جهاني گوياي آن است كه بخشي از اين محتوا توسط مردم توليد مي‌شود، پس ما نمي‌توانيم اين موارد را در نظر نگيريم.

او در ادامه با اشاره تلويحي به صحبت‌هايي كه توسط دبير شوراي عالي فضاي مجازي و دبير شوراي عالي اطلاع‌رساني درباره موازي‌كاري‌هايي كه در فضاي آي.تي كشور صورت مي‌گيرد عنوان شد، گفت: اكنون صحبت‌هايي درباره‌ي موازي‌كاري مطرح مي‌شود. اما نظر من اين است كه ما بايد به نهضتي كه در كشور ايجاد شده افتخار كنيم.

حكيم‌جوادي همچنين گفت: اكنون كشوري مانند پاكستان تصميم مي‌گيرد كه اقتصاد خود را از سمت كشاورزي به سوي الكترونيكي ببرد و وزير ارتباطات اين كشور اعلام مي‌كند كه ظرف 10 سال آينده GDP اين كشور چندين برابر خواهد شد و در اين ميان لازم است تمام بخش‌ها دولت را در دستيابي به اين هدف كمك كنند. همان طور كه مي‌بينيم اكنون كشورهاي مختلف دنيا به اين نتيجه رسيده‌اند كه ICT ابزاري مهم است كه به رشد جوامع كمك مي‌كند. اما به نظر مي‌رسد ما هنوز به اين نقطه نرسيده‌ايم و همه ما بايد كمك كنيم تا هر چه سريع‌تر به اين نقطه دست پيدا كنيم.

رييس سازمان فن‌آوري اطلاعات يادآور شد: امروز موضوع اصلي ما موضوع ديگري است؛ در حال حاضر يكي از شاخص‌هاي جوامع بين‌المللي كه از بالاترين اهميت برخوردار است، توسعه‌ي زيرساخت‌ها به شمار مي‌رود كه وزارت ارتباطات در ايران وظيفه داشت اين موضوع را محقق كند. اكنون هم دراين زمينه وضعيت بدي نداريم.

معاون وزير ارتباطات ادامه داد: پهناي باند اينترنت و اينترانت و همين طور بحث شبكه ملي اطلاعات تكاليف روشني است كه در زمينه فن‌آوري اطلاعات برعهده‌ي دولت گذاشته شده است و من فكر نمي‌كنم در اين زمينه جاي سوالي وجود داشته باشد. اكنون بزرگترين پروژه‌هاي خصوصي‌سازي در كشور در وزارتخانه ما صورت گرفته است و تلاش‌هاي مختلفي صورت مي‌گيرد تا بخشي از زيرساخت‌ها نيز از اين بخش خارج شده و برون‌سپاري شود.

وي ادامه داد: اكنون جامعه فرهيخته ايران در حال طراحي موتور جست‌وجوهاي متعدد است و شركت‌هاي توانمند داخلي دائم به ما مراجعه كرده و مي‌گويند كه چنين موتورهاي جست‌وجويي طراحي كرده‌اند. اگر دوستان كمي جست‌وجو كنند، متوجه خواهند شد كه تاكنون چندين موتور جست‌وجوي ايراني طراحي شده است. البته ممكن است اين موتورهاي جست‌وجو با دو جست‌وجوگر برتر دنيا قابل مقايسه نباشند اما به هر حال براي آن موتورها ميلياردها هزينه شده است.

رييس سازمان فن‌آوري اطلاعات در ادامه با تاكيد بر اين‌كه تا پايان امسال كشور داراي يك يا دو نمونه بارز موتور جست‌وجوي بومي خواهد بود اظهار كرد: گاه با وارد كردن يك پسوند ملي، برخي طرح‌ها را به حوزه‌اي خاص مي‌اندازيم. اما اگر اين پسوند را با پسوند بومي تغيير دهيم، بخشي از اين مشكل حل خواهد شد.

معاون وزير ICT در ادامه صحبت‌هاي خود با بيان اين‌كه اكنون دو تا سه سيستم عامل بومي در كشور طراحي شده به اي‌ميل‌هاي ايراني اشاره كرد و گفت: زماني كه بخش‌نامه وزير ارتباطات مبني بر استفاده بانك‌ها از اي‌ميل‌هاي ايراني ابلاغ شد، بسياري دچار اين نگراني بودند كه از اين پس چه اتفاقي خواهد افتاد. اما همان طور كه ديديم هيچ مشكلي ايجاد نشد. اكنون من آمار دارم و مي دانم كه بانك‌هاي مختلف در حال رقابت با يكديگر هستند تا هر يك اي‌ميل خاص خود را طراحي كرده و به كاربران خود بدهند چرا كه ساخت اي‌ميل كار دشواري نيست.

حكيم‌جوادي درادامه با يادآوري آن‌كه پيش از اين هم سه ايميل ايراني براي استفاده كاربران اعلام شده بود اعلام كرد كه در حال حاضر هفت يا هشت شركت در انتظار دريافت مجوزهاي لازم براي راه اندازي اي‌ميل‌هاي جديد هستند.

وي در عين حال يادآور شد: در زمينه امنيت هم اصلا نبايد افسوس شركت‌هاي بزرگ داخلي را با هر شكلي كه هستند بخوريم. حتي در زمان حمله بدافزار فليم ما اولين كشوري بوديم كه متوجه حضور اين بدافزار شده و آن را اعلام كرديم و حتي كسپرسكي نيز اين موضوع را يك روز پس از ما اعلام كرد، پس بهتر است توان داخلي را دست كم نگيريم.

او ادامه داد: اكنون مشكل عمده ما اين است كه جزايري هستيم كه خيلي با يكديگر ارتباط نداريم و در اين شرايط اين كه بگوييم كه فلان نهاد خوب كار نكرده و اين سازمان متعلق به ما باشد خيلي هنر نيست.

رييس سازمان فناوري اطلاعات در عين حال اظهار اميدواري كرد كه با راه اندازي شوراي عالي فضاي مجازي، نوعي يكپارچگي دراين زمينه ايجاد شود.

حكيم‌جوادي در بخشي از صحبت‌هاي خود هم به پورتال‌ها حاكميتي پرداخت وعنوان كرد:‌ بحث امنيت اين پورتال‌ها اهميت بسيار زيادي دارد كه لازم است مورد توجه قرار گيرد. چرا كه يك نهاد حاكميت اطلاعات خصوصي مردم را برروي سايت مي‌گذارد و اين اطلاعات در موارد متعدد ممكن است مورد سوء‌ استفاده‌هايي قرار بگيرند و به همين دليل لازم است حتما اين سايت‌ها از امنيت بالايي برخوردار باشند.

 

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *