با تفكر دولتي زيستن، هیچ تحولي مشاهده نخواهيم كرد

دبير شوراي عالي فضاي مجازي با تاكيد بر توجه بيشتر به حضور و فعاليت‌هاي بخش خصوصي عنوان كرد: متاسفانه گاهي بسياري از دستگاه‌هاي دولتي از ديدگاه حاكم دولتي از بودجه‌هاي خود به گونه‌اي استفاده مي‌كنند كه مطلوب نيست.

به نقل از خبرگزاری ایسنا، مهدي اخوان بهابادي در مراسم اختتاميه سومين جشنواره ارزيابي وبگاه‌هاي حاكميتي براي دومين بار به ذكر توضيحاتي درباره شوراي عالي فضاي مجازي و تصميمات جديد آن پرداخت و اين بار با صراحتي بيشتر بر تغييراتي كه قرار است در سازمان‌هاي فعال در زمينه فن‌آوري اطلاعات انجام شود، تاكيد كرد.

وي در صحبت‌هاي خود با اشاره به جشنواره وبگاه‌هاي حاكميتي و فعاليت شوراي عالي اطلاع رساني در برگزاري اين جشنواره عنوان كرد: كار شوراي عالي اطلاع رساني در برپايي اين جشنواره مصداق واقعي كار بي‌ريا بود چرا كه اين شورا با امكاناتي اندك و بودجه بسيار كم نهايت تلاش خود را كرد و خدا هم به اين تلاش براساس نيت افراد بركت داد. اما متاسفانه اكنون دستگاه‌هاي متعددي در كشور داريم با بودجه‌هايي بسيار بالاتر از دبيرخانه اين شورا و بودجه‌هاي صد ميلياردي كه به توسعه فعاليت‌هاي بخش آي.تي اختصاص پيدا كرده، گاه به دليل ديد حاكميتي كه دارند، استفاده درست و مطلوبي از بودجه‌هاي خود نمي‌كنند.

وي ادامه داد: ما نبايد فراموش كنيم كه بخش خصوصي موتور محرك اين حوزه است و بخش دولتي تنها به سياست‌گذاري و نظارت مي‌پردازد. اگر ما اين اصل مهم را فراموش كنيم ديگر معلوم نخواهد بودكه از كجا سر درمي‌آوريم.

اخوان همچنين اظهار كرد:‌ يكي از خدمات پايه‌اي كه توسط دبيرخانه شوراي عالي اطلاع‌رساني مورد توجه قرار گرفت بحث اي‌ميل‌هاي ايراني بود كه دبيرخانه اين شورا بدون آن‌كه نامي از خود به صورت مستقيم مطرح كند با احترام به بخش خصوصي اوضاع را به اين بخش سپرد و تنها به نظارت به اين موضوع پرداخت، به همين دليل اكنون شاهديم كه سرويس پست الكترونيكي ايراني يكي از سرويس‌هاي فعالي است كه در زمينه فن‌آوري اطلاعات و به واسطه بخش خصوصي فعاليت مي‌كند.

دبير شوراي عالي فضاي مجازي ادامه داد: ما انتظار داريم اين مدل فعاليت براي تمام دستگاه‌ها الگو شود و اكثر بخش‌ها نهايت حمايت لازم را از بخش خصوصي به عمل آورند.

وي ادامه داد: طي سال‌هاي اخير تلاش بسياري شد تا ميزباني پورتال‌هاي حاكميتي و دولتي به داخل كشور منتقل شود و درنهايت اين اتفاق افتاد. اما اكنون در شرايطي كه گفته مي‌شود بيش از 96 درصد ميزباني اين سايت‌ها به داخل كشور انتقال داده شده‌ است، نكته‌اي وجود دارد كه به راحتي نمي‌توان از كنار آن گذاشت و آن نكته اين كه قرار بود بخش خصوصي كه در حوزه ديتاسنترها سرمايه‌گذاري مي‌كند، بازاري داشته باشد اما اكنون با انتقال ميزباني اين سايت‌ها در اين حجم گسترده بخش خصوصي كمترين بهره‌اي نبرده است.

دبير شوراي عالي فضاي مجازي در ادامه خاطرنشان كرد: اكنون زماني كه ما مسوولان بازخواست مي‌كنيم كه چرا اين اتفاق افتاده و بخش‌هاي خصوصي ما در آستانه ورشكستگي قرار گرفته‌اند، متوجه مي‌شويم كه هر دستگاه، ديتاسنتري خاص براي خود راه اندازي كرده و ميزباني كارش را خود بر عهده گرفته است. اين همان تفكر دولتي زيستن است و تا وقتي كه چنين تفكري حاكم شود هيچ تحولي مشاهده نخواهيم كرد.

وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود يادآور شد: اكنون سرمايه‌گذاري كلاني توسط بخش‌هاي دولتي براي ميزباني سايت‌ها صورت مي‌گيرد و بدين ترتيب بخش خصوصي هيچ سهمي از عايدات اين حوزه نخواهد داشت.

دبير شوراي عالي فضاي مجازي در ادامه اظهار اميدواري كرد كه با تصحيح اين رويكرد و ورود شوراي عالي فضاي مجازي از اين پس شاهد چنين سياست‌هاي نباشيم و در زمينه‌هاي مختلف از نظرات و مشاوره‌هاي بخش خصوصي بهره‌گيري شود.

اخوان در پايان عنوان كرد: اكنون بسياري از تصميم گيري‌هايي كه در اين حوزه صورت مي‌گيرد به واسطه جمع‌هاي حاكميتي و پشت درهاي بسته انجام مي‌شود در حالي كه در اين حوزه بخش خصوصي مهمترين مشاوران هستند و نبايد تصميم‌گيري‌ها در جمع‌هايي صورت بگيرد كه كوچك‌ترين حق اظهارنظري در اين باره ندارند.

 

 

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *