مایکروسافت: سهل انگاری کاربران، عامل اصلی شیوع ویروس Conficker

بر اساس جدیدترین گزارش شرکت مایکروسافت، تعداد کامپیوترهای آلوده به ویروس مشهور Conficker طی یک دوره سه ماهه، از 6/1 میلیون کامپیوتر به 7/1 میلیون رسیده است.

شرکت مایکروسافت سالانه در دو نوبت، گزارشی تحت نام Security Intelligence Report درباره وضعیت امنیت IT در جهان منتشر می کند. در گزارش شماره 12 که در 150 صفحه منتشر شده به دوره شش ماهه، تابستان و پاییز سال گذشته پرداخته شده است.

در سه ماهه پاییز سال گذشته، شاهد افزایش تعداد کامپیوترهای آلوده به ویروس Conficker بوده ایم. با وجود اینکه اصلاحیه امنیتی برای ترمیم نقطه ضعف مورد سوء استفاده این ویروس سال ها قبل توسط مایکروسافت ارائه شده، همچنان شاهد فعالیت چشمگیر ویروس Conficker هستیم. تمام ضد ویروس های رایج دنیا هم قادر به شناسایی این ویروس هستند. همچنین توصیه های امنیتی لازم جهت جلوگیری از آلودگی به Conficker در اختیار کاربران قرار گرفته است. ولی بر اساس آمار منتشر شده از سوی مایکروسافت، 92 درصد از آلودگی ها به این ویروس در نتیجه بکارگیری رمزهای عبور ضعیف و قابل حدس بوده است. 8 درصد باقیمانده نیز به دلیل عدم نصب اصلاحیه مایکروسافت می باشد.

همچنین در گزارش مایکروسافت، آمار مثبتی درباره وضعیت نقاط ضعف و حفره های امنیتی در انواع نرم افزارها ارائه شده است. در یک سال گذشته، آمار کل نقاط ضعف کشف شده، حدود 10 درصد نسبت به سال قبل از آن، کاهش یافته است. همچنین در مقایسه با سه سال قبل، شاهد کاهش 24 درصدی هستیم. در این دوره، تعداد نقاط ضعف “حیاتی” و بسیار مهم نیز 31 درصد کاهش یافته است.

آمار نقاط ضعف سیستم های عامل نیز حدود 35% کاهش را نشان می دهد. ولی در عوض، میزان نقاط ضعف در نرم افزارهای کاربردی مختلف، رشد 17% داشته است.

گزارش کامل Security Intelligence Report را می توانید در نشانی زیر مطالعه کنید.

www.microsoft.com/security/sir/default.aspx 

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *