چطور ویروس Stuxnet از دست آمریکا در رفت

در شماره جمعه 12 خرداد ماه روزنامه نیویورک تایمز گزارشی منتشر شده که در آن نحوه ساخت ویروس Stuxnet توسط آمریکا برای حمله به تأسیسات اتمی ایران و انتشار اتفاقی آن در جهان تشریح شده است.

خلاصه این گزارش بدین شرح است:

– پس از انتشار عمومی اطلاعات درباره تأسیسات هسته ای نطنز در ایران، دولت قبلی آمریکا (دولت جورج بوش) تصمیم می گیرد که شبکه کامپیوتری این تأسیسات را تحت کنترل خود درآورد.

– این مرحله اول پروژه ه ای بود که Olympic Games نام گرفت. با نصب برنامه جاسوسی بر روی کامپیوترهای تأسیسات نطنز، اطلاعات لازم درباره نحوه کنترل کامپیوتری تأسیسات و به ویژه سانتریفوژهای نصب شده، بدست آمد.

– پس از ماه ها جمع آوری اطلاعات، دولت آمریکا با مشارکت دولت اسرائیل، ویروس Stuxnet را طراحی و ساختند تا بتوانند از داخل تأسیسات، حملات خود ا انجام دهند.

– دولت آمریکا برای راضی نگه داشتن اسرائیل و جلوگیری از حمله خودسرانه به ایران، مجبور گردید تا دولت اسرائیل را هم در جریان پروژه محرمانه Olympic Games قرار دهد.

– دولت آمریکا بر اساس اطلاعات جمع آوری شده از تأسیسات نطنز، شبکه کامپیوتری این تأسیسات را عیناً شبیه سازی کرد. همچنین از تجهیزات هسته ای که از دولت لیبی در سال 2003 میلای پس از توافق هسته ای با معمر قذاقی به دست آمده بود، استفاده شد و سانتریفوژهای نظنز هم بدین ترتیب شبیه سازی شدند.

– آزمایش ها موفقیت آمیز بود و ویروس Stuxnet توانست در محیط آزمایشگاهی و شبیه سازی شده، سرعت سانتریفوژها را به نوسان درآورد و با تغییر ناگهانی سرعت باعث صدمه و خرابی آنها شود. حتی گفته می شود در مراحل آخر آزمایش، قطعات خرد شده سانتریفوژها برای اطمینان خاطر مقامات به کاخ سفید آورده شدند.

– ویروس Stuxnet از طریق حافظه های Flash USB توسط جاسوسان و کارکنان بی اطلاع که دسترسی به شبکه کامپیوتری نطنز داشتند، برروی شبکه نصب و فعال گردید.

– صدمات به دستگاه های سانتریفوژ آغاز شد ولی ویروس Stuxnet و فعالیت های مخرب آن، بدون شناسائی شدن، همچنان فعال باقی ماند.

– قبل از ترک کاخ سفید، جورج بوش از باراک اوباما، رئیس جمهور جدید، می خواهد که پروژه Olympic Games را ادامه دهد و آنرا متوقف نکند. اوباما با این درخواست موافقت می کند.

– عملیات خرابکاری تا اوسط سال 2010 میلادی ادامه می یابد تا موقعی که به دلیل یک اشکال برنامه نویسی، ویروس Stuxnet شروع به انتشار خود به خارج از تأسیسات نطنز می کند.

طبق اظهار نویسنده این گزارش، تمام مطالب مطرح شده از طرف مقامات فعلی و قبلی که در این پروژه دخالت داشته اند، بیان شده است. پروژه همچنان محرمانه طبقه بندی شده است و مقامات آمریکایی همچنان از صحبت کردن درباره ویروس Stuxnet طفره می روند.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *