کنترل دوربین و میکروفن کامپیوتر برای سرقت اطلاعات

یک گونه از ویروس SpyEye مشاهده شده که قادر است میکروفن و دوربین کامپیوتر آلوده را در اختیار گرفته و تمام صحبت ها و حرکات کاربر را تحت نظر داشته باشد.

ویروس SpyEye یک ویروس نسبتاً قدیمی است که اختصاصاً برای سرقت اطلاعات بانکی کاربران طراحی و ساخته شده است. نویسنده اصلی این ویروس مدتهاست که این ویروس را به حال خود رها کرده ولی با توجه به طراحی حرفه ای ساختار اولیه ویروس SpyEye، امکان افزودن برنامه های جانبی به آن همچنان وجود دارد.

در گونه جدید، امکان کنترل دوربین و میکروفن کامپیوتر آلوده به ویروس SpyEye در آن گنجانده شده است. بدین ترتیب، گردانندگان این گونه جدید، به راحتی می توانند قربانی خود را تحت نظر داشته و استفاده های مختلفی از این امکان جدید بکنند.

در برخی سایت های بانکداری، لازم است کاربر برای تایید نقل و انتقالات اینترنتی خود، با بانک تماس تلفنی بگیرد. در این نوع تماس ها، اطلاعات بسیار شخصی کاربر برای تایید هویت صاحب حساب به زبان آورده می شود. حال اگر این صحبت ها از طریق میکروفن شنود شود، می توان از اطلاعات به دست آمده، به راحتی در موارد مشابه سوء استفاده کرد.

همچنین نویسندگان و گردانندگان ویروس می توانند از طریق دوربین کامپیوتر، با مشاهده چهره و رفتار کاربر در هنگام مواجهه با یک ایمیل جعلی یا سایت تقلبی و یا هشدارهای دروغین، طرح ها و ابزارهای مخرب خود را بهینه سازی کرده تا ضریب فریب کاربران و میزان موفقیت عملیات مخرب خود را افزایش دهند.

شاید یکی از ساده ترین کارها برای امنیت و اطمینان بیشتر، غیر فعال کردن میکروفن و دوربین کامپیوتر در زمان هایی که مورد استفاده قرار نمی گیرد، باشد. ولی رعایت نکات ایمنی و استفاده از ابزارهای امنیتی، راه حل های عاقلانه تر و دائمی تری برای مقابله با انواع تهدیدات امروزی هستند.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *