نابودی شبکه مخرب Rustock

 روز جمعه 27 اسفند 89، شرکت مایکروسافت از انهدام و نابودی شبکه مخرب Rustock خبر داد. در گذشته نه چندان دور، نیمی از نامه‎های الکترونیکی ناخواسته و تبلیغاتی ( هرزنامه- Spam) توسط این شبکه مخرب تولید و ارسال می‎شد و طبق آخرین آمار شرکت Symantec، در ماه گذشته شبکه مخرب Rustock مسئول ارسال 12 درصد از کل هرزنامه‎ها در جهان بوده است.

 شبکه‎های مخرب که Botnet نامیده می‎شوند از هزاران ( و در مورد شبکه Rustock از میلیون‎ها) کامپیوتر کاربران عادی بر روی اینترنت به نام Bot، تشکیل می‎شوند. گردانندگان این شبکه‎های مخرب با استفاده از ابزارهای مخرب و بدافزارها (Malware) کامپیوترهای آسیب‎پذیر برروی اینترنت را به تسخیر و کنترل خود در
می‎آورند. در بیشتر موارد کاربران این کامپیوتر کاملاً بی‎اطلاع هستند. از طریق کامپیوترهای تسخیر شده گردانندگان شبکه‎های مخرب می‎توانند به اهداف سوء خود، نظیر ارسال انبوه هرزنامه، سرقت اطلاعات شخصی و یا حمله هماهنگ و یکپارچه به یک سایت خاص دست پیدا کنند.

 شرکت مایکروسافت با جمع‎آوری و ارائه اسناد و مدارک بر علیه شبکه مخرب Rustock از دادگاه‎های آمریکا مجوز لازم برای ضبط سرورهای مرتبط با این شبکه و مسدودسازی نشانی‎های IP این شبکه را دریافت کرده و با کمک پلیس و دیگر مقامات امنیتی دست بکار شد.

این اولین بار نیست که مایکروسافت دست به چنین اقدامی می‎زند. سال گذشته، در یک عملیات مشابه، شرکت مایکروسافت توانست شبکه مخرب Waledac را متوقف کرده و از هم بپاشد.

البته اینگونه اقدامات نتیجه صد در صد ندارد و بسیاری از گردانندگان شبکه‎های مخرب قادر بوده‎اند تا از چنگ قانون گریخته و شبکه‎های مشابهی را مجدداً راه‎اندازی کنند. اینگونه اقدامات قانونی تا مدت زیادی از شدت این فعالیت‎های مخرب می‎کاهد و تا به حال موردی مشاهده نشده که نتوانسته باشد به اوج و قدرت سابق خود بازگردد.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *