گوگل می‎گوید سایت‎تان هک شده!

 اخیراً در نتایج جستجو Google امکان جدیدی قرار داده شده است که به وسیله آن سایت‏های هک و نفوذ شده، شناسایی می‎شوند. در صورت کلیک کردن بر روی این سایت‎ها، Google پیام هشداری به کاربر می‎دهد که البته کاربر می‎تواند این هشدار را نادیده بگیرد. شرکت Google به صاحبان سایت هک شده هم یک پیام هشدار می‎فرستد. برای اینکار، از نشانی‎های ایمیل که در صفحات سایت هک شده، وجود دارد، استفاده می‎کند.

 این قابلیت جدید مشابه هشدارهایی است که Google درباره سایت‎های آلوده به ویروس و دیگر برنامه‎های مخرب نمایش می‎دهد.

 شرکت Google اطلاعات زیادی درباره نحوه تشخیص سایت‎های هک شده ارائه نکرده است. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان نگرانند که روش شناسایی، چندان دقیق و موشکافانه نیست و احتمال خطا هم  وجود دارد.

به اعتقاد این افراد، اگر قرار باشد تنها تغییر ناگهانی و عمده محتوای صفحات و سایت، ملاک تشخیص هک شدن یا نشدن یک سایت باشد، امکان بروز خطا و سوء تفاهم بسیار زیاد خواهد بود. تغییر قیافه و طراحی جدید یک سایت، می‎تواند آن سایت را به اشتباه “هک شده” تشخیص دهد. این درحالیست که شرکت Google هیچ راهکار مشخص و دقیقی درباره نحوه اعتراض و شکایت مدیران سایت‎ها به تشخیص غلط Google، ارائه نکرده است.

 شاید شناسایی سایت‎های هک شده توسط Google برای آن دسته از موسسات و شرکت‎هایی که پرسنل متخصص برای مدیریت سایت‎های خود ندارند، مفید و موثر باشد اما شناسایی سایت‎های هک شده که تنها چند صفحه ظاهری آنها تغییر داده شده‎ هم کارایی چندانی ندارد. شاید استفاده از فناوری‎های بهتر و پیچیده‎تر برای تشخیص سایت‎های هک شده و فعالیت‎های مخرب در پشت صحنه و درون صفحات،  اقدام موثرتری از سوی Google باشد.

 موضوع نظارت و کنترل بر روی اینترنت در جهان، بتدریج به معضل بزرگی تبدیل شده است که اگر دولت‎های جهان، یکپارچه نسبت به آن واکنش نشان ندهند، شرکت‎هایی مانند Google بر اساس سلایق و منافع خود، راهکارهایی مانند آنچه در این مقاله گفته شد، ارائه خواهند کرد. راهکارهایی که برگشت از آنها، شاید چندان آسان نباشد و در نهایت منجر به سوء تفاهمات و اختلافات زیادی ‎شود.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *