گروه مبارزه با Conficker

 نزدیک به یکسال قبل، گروهی برای مبارزه و مقابله هماهنگ با ویروس مشهور Conficker، متشکل از شرکت مایکروسافت، شرکت‎های ضدویروس، نماینده ICANN (موسسه غیرانتفاعی برای اختصاص نام و IP در اینترنت) و اعضایی از هیئت علمی چند دانشگاه، تشکیل شد. اخیراً این گروه گزارش فعالیت‎های خود را ارائه کرده است.

 در جمع بندی این گزارش، بر لزوم مشارکت بخش‎های مختلف دولتی و خصوصی در همه کشورهای جهان برای مهار ویروس Conficker تأکید شده است. همچنین به صراحت هشدار داده شده است که ویروس Conficker همچنان فعال بوده و میلیون‎ها کامپیوتر در جهان، آلوده به این ویروس هستند.

 ویروس Conficker یکی از فعال‎ترین ویروس‎های جهان تا به امروز بوده است و بنابر آمارهای مختلف، این ویروس حدود هفت میلیون کامپیوتر را در جهان آلوده کرده است.

 در این گزارش تاکید شده است که هدف اصلی این گروه، دستیابی به راهکارهایی برای گمانه‎زنی و پیش‎بینی دقیق و سریع نام دامنه‏هایی (Domain) بوده که ویروس Conficker به عنوان پایگاه اطلاع‎رسانی و بروزرسانی، ثبت و بکار می‎گرفته است. به تأیید دست‎اندرکاران این گروه، در ابتدا خطا و اشتباهاتی در این گمانه‎زنی‎ها وجود داشت ولی در نهایت، با اقدامات صورت گرفته توسط این گروه، جلوی تکامل و بقای ویروس Conficker گرفته شد.

 ولی در این گزارش از عدم توانایی این گروه در ارائه راهکار واحدی برای پاکسازی کامپیوترهای آلوده به Conficker ابزار تأسف شده است. آنها توضیح داده‎اند که گرچه توان بروزرسانی و جهش ویروس مسدود شده است ، ولی شبکه مخرب ایجاد شده توسط Conficker همچنان به حیات خود ادامه می‎دهد. در این شبکه مخرب، میلیون‎ها کامپیوتر آلوده وجود دارد که باید راه‎حلی جامع و مشترک در سطح جهان برای آگاهی کاربران و پاکسازی آنها اندیشیده شود.

 مشروح این گزارش را می‎توانید در سایت اختصاصی این گروه به نشانی www.confickerworkinggroup.org مطالعه کنید.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *