باز هم این کامپیوتر کند شد!

مشکل کند شدن تدریجی کامپیوترهایی که سیستم عامل آنها Windows است مسأله جدیدی نیست و بسیاری از کاربران این سیستم های عامل عادت کرده اند که هر چند وقت یکبار Windows را مجدداً نصب کنند. این کند شدن می تواند دلایل زیادی داشته باشد؛ از نصب برنامه های بی استفاده گرفته تا آلوده شدن به یک ویروس جدید. آنچه در ادامه آمده است مروری بر مهمترین عواملی است که سبب کند شدن یک کامپیوتر می شوند:

نصب نرم افزارهای متعدد:

هرچه تعداد نرم افزارهای نصب شده بیشتر باشد، سیستم عامل مجبور است زمان بیشتری را صرف پردازش هر یک از آنها کند. واقعیت آن است که برنامه های امروزی نسبت به برنامه های 5 سال پیش بار بسیار بیشتری بر روی سیستم عامل می گذارند. برخی از آنها پس از نصب، بصورت شمایلی (Icon) در نوار فرمان سیستم عامل ظاهر می شوند؛ بنابراین حتی اگر کاربر آن نرم افزار را اجرا نکند، نرم افزار در هر بار راه اندازی بصورت خودکار در حافظه مقیم می شود. این مسأله در مورد برخی دیگر از برنامه ها بصورت ثبت شدن در محضرخانه (Registry) و اجرا شدن در قالب یک سرویس در بخش Services بروز می کند.

متأسفانه به همان نسبت که فرآیند نصب نرم افزارها در سالیان اخیر راحت تر شده، حذف آنها پیشرفت مناسبی نداشته است. حذف نرم افزارها در برخی از موارد به سختی انجام می گیرد و در بسیاری موارد، اثرات برنامه حذف شده در سیستم فایل (File System) و محضرخانه باقی می ماند.

اجرای برنامه هایی با عملکرد یکسان:

آیا نصب انواع مختلف نوارهای ابزار در مرورگر، برنامه های پیام رسان، برنامه های دریافت و ارسال ایمیل و پخش کننده های فایل های چندرسانه ای بر روی یک کامپیوتر ضروری است؟ در حالت بهینه در هر مورد تنها باید یک برنامه نصب شود. در مورد برنامه های امنیتی نیز وضع به همین ترتیب است. همیشه از یک ضدویروس استفاده کنید. نه انواع مختلفی از ضدویروس ها!

برنامه های رایگان:

بارها در هشدارهای ویروس به خطر کلیک کردن بر روی لینک های ناآشنا، اشاره کرده ایم. این برنامه های رایگان که به وفور در اینترنت یافت می شوند اگر مخرب هم نباشند باز هم نباید بدون بررسی کافی آنها را دریافت و بالافاصله نصب و اجرا کرد.

راه اندازهای قدیمی:

سعی کنید راه اندازهای (Drivers) سخت افزارهای کامپیوتر را به روز نگه دارید و همیشه از آخرین نگارش آنها استفاده کنید.

عدم نصب بسته های امنیتی سیستم عامل:

مگر نصب بسته امنیتی شماره 3 سیستم عامل Windows XP چقدر طول می کشد که با وجودی که ماه ها از عرضه آن می گذرد هنوز آن را نصب نکرده اید؟! بسته های امنیتی علاوه بر افزایش سرعت و بهبود عملکرد سیستم عامل، از لحاظ امنیتی نیز کامپیوتر را در مقابل برنامه های مخرب، مقاوم تر می کنند. در مورد نرم افزارهای کاربردی نظیر Office نیز نصب بسته های امنیتی مربوط به آنها پیشنهاد می شود.

CD حاوی بسته های امنیتی و اصلاحیه های سیستم های عامل Microsoft را می توانید از شرکت شبکه گستر بخواهید.

ویروس ها و برنامه های مخرب:

اکثر برنامه های مخرب بخاطر انجام کارهای پشت صحنه سبب کندی دستگاه می شوند. تعداد ویروس ها و برنامه های مخربی که از طرق مختلف کامپیوترها را آلوده می کنند به شدت در حال افزایش است. چندی پیش شرکت مک آفی، میانگین تعداد فایل های مخربی را که این شرکت در هر روز دریافت می کند، 27 هزار عدد اعلام کرد. بنابراین نیازی به تأکید نیست که ضدویروس خود را باید همیشه به روز نگه دارید و در درگاه های اینترنت خود از دیواره های آتش قوی استفاده کنید.

چنانچه با وجود به روز بودن ضدویروس رفتار کامپیوتر غیرعادی بود با گروه پشتیبانی شرکت شبکه گستر تماس بگیرید تا آنها شما را در یافتن و پاکسازی برنامه مخرب یاری کنند.

و در آخر به کاربرانی که رعایت موارد ساده بالا برایشان دشوار به نظر می رسد توصیه می کنیم در زمانی که سیستم عامل و نرم افزارهای نصب شده کامپیوترشان به خوبی کار می کنند از دیسک سخت کامییوترشان یک Image تهیه کنند تا در زمانی که سیستم دچار مشکل شد از طریق آن همه اطلاعات را به قبل بازگردانند.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *