عقب نشینی چین در فیلتر کردن اینترنت

10 تیرماه آخرین مهلت دولت چین به شرکت های سازنده و فروشنده کامپیوتر در این کشور برای نصب اجباری نرم افزار فیلترینگ اینترنت بود ولی مسئولان دولتی این کشور در یک اقدام ناگهانی از این تصمیم خود عقب نشینی کرده و فعلاً مهلت قانونی تعیین شده را تا زمان نامشخصی به تعویق انداخته اند.

دولت چین به عنوان محافظت از کاربران اینترنت در برابر مطالب غیر اخلاقی و ناسالم، نصب و استفاده اجباری از نرم افزار فیلترینگ Green Dam را بصورت قانون به کلیه عرضه کنندگان کامپیوتر در چین ابلاغ کرده بود. البته بسیاری معتقد هستند که این اقدام برای ممانعت از دسترسی کاربران چینی به منابع و اخبار سیاسی ضد دولت است. بررسی های صورت گرفته بر روی نرم افزار نیز نشان می داد که سایت های سیاسی نیز در این نرم افزار جهت فیلتر شدن، گنجانده شده اند.

گرچه برخی شرکت ها مانند Sony و Acer ضمن سلب مسئولیت از خود در خصوص عواقب استفاده از نرم افزار Green Dam، کامپیوترهای خود را مجهز به این نرم افزار کرده اند، گروهی از شرکت های تجاری فعال در زمینه IT، در یک اقدام غیرعادی، نامه اعتراضی به رهبر چین نوشته اند. همچنین بسیاری از دولت های جهان به این قانون دولت چین واکنش منفی نشان داده اند.

همزمان با این اعتراضات،  یک شرکت آمریکایی نیز ادعا کرده است که قسمت هایی از برنامه بکار رفته در این نرم افزار، از این شرکت به سرقت رفته و بدون مجوز مورد استفاده قرار گرفته است. به نظر می رسد دولت چین برای حفظ آرامش و جلوگیری از جنجال، از این قانون و اقدام خود فعلاً صرفنظر کرده است و تنها از کاربران اینترنت خواسته تا در صورت تمایل از نرم افزار فیلترینگ Green Dam استفاده کنند!

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *