بیماری کشنده Windows 7

از روز چهارشنبه (14 مرداد) انتشار خبرهایی درباره یک نقطه ضعف بسیار مهم در سیستم عامل جدید Windows 7 آغاز شد. شدت این اخبار به حدی رسید که برخی توقف انتشار سیستم عامل جدید را از سوی شرکت مایکروسافت پیش بینی کردند.

نقطه ضعف کشف شده، البته اگر بتوان آن را یک نقطه ضعف دانست و نه یک امکان جدید در این سیستم، در نسخه نهایی سیستم عامل جدید Windows 7 که وارد مرحله تولید و تکثیر CD شده، شناسایی شده است. به ادعای کشف کنندگان آن، در صورت بروز این نقطه ضعف، کامپیوتر دچار کمبود حافظه شده، به حدی که در نهایت  از کار می افتد. این نقطه ضعف در برنامه chkdsk.exe وجود دارد و هنگامی که این برنامه با سوئیچ /R (برای شناسائی و ترمیم سکتورهای خراب) اجرا می شود، استفاده از حافظه کامپیوتر بطور سرسام آور افزایش یافته و به حدود 90 درصد می رسد. در مواردی که استفاده از حافظه فراتر از این میزان می رود، صفحه مرگبار آبی سیستم عامل ظاهر شده و در نهایت کامپیوتر از فعالیت باز می ماند.

ولی از زمان انتشار این اخبار، کارشناسان بررسی های بیشتر انجام داده و به نظر می رسد واقعیت با مطالبی که از سوی کشف کنندگان این نقطه ضعف ارائه شده، مطابقت ندارد. اول، این نقطه ضعف را بسیاری از کاربران مشاهده نخواهند کرد. چرا؟ اگر شما سعی کنید که دستور chkdsk را (از محیط Windows یا Command Line) اجرا کنید، به شما هشدار داده می شود که دیسک مورد نظر در حال استفاده است و پیشنهاد داده خواهد شد تا برای اجرای دستور chkdsk در زمان راه اندازی مجدد (Re-Boot) کامپیوتر، زمان بندی (schedule) انجام دهید. دستور chkdsk در زمان راه اندازی کامپیوتر، بدون هیچ اشکالی اجرا می شود.

دوم، اگر سعی کنید دستور chkdsk را روی دیسکی که دیسک سیستم نیست، اجرا کنید، به شما پیشنهاد خواهد شد تا دیسک را متوقف (dismount) کرده و دستور را اجرا کنید و یا مانند حالت قبل، اقدام به زمان بندی کنید.

سوم، گفته شده که این نقطه ضعف در زمان اجرای دستور chkdsk بر روی دیسک هایی که از طریق درگاه USB به کامپیوتر وصل شده اند، هم مشاهده می شود. در صورت استفاده از حافظه های USB و اقدام به اجرای دستور chkdsk بر روی آنها، استفاده از سوئیچ /R یک گزینه قابل انتخاب است که تحت عنوان Scan for and attempt recovery of bad sectors برای کاربر نمایش داده می شود. در آزمایش های متعدد، حتی استفاده از این گزینه هم باعث بروز نقطه ضعف نشده است.

چهارم، در آزمایش نهایی، یک دیسک سخت با ظرفیت 160 GB از طریق درگاه USB به کامپیوتر وصل و دستور chkdsk با سوئیچ /R اجرا شد. تنها در این حالت، برنامه تمام حافظه کامپیوتر منهای 500 MB را مورد استفاده قرار داد ولی با این حال اختلالی در دیگر عملیات کامپیوتر بوجود نیامد.

در یک اقدام نادر و غیر معمول، رئیس بخش Windows شرکت مایکروسافت در یک اظهارنظر بر روی سایتی که اولین بار این داستان را انتشار داد، استفاده بیش از اندازه از حافظه کامپیوتر را توسط برنامه chkdsk عادی دانسته و آن را یک اقدام آگاهانه و طراحی شده اعلام کرد. هدف این است که کاربر هرچه زودتر دیسک مورد نظر خود را کنترل و در صورت لزوم اصلاح و ترمیم کند تا بتواند به کار عادی خود ادامه دهد. همچنین وی قول داده که در صورت بازسازی و مشاهده ایراداتی که در پی انتشار این داستان اعلام شده است، یک اصلاحیه برای تعدیل کردن میزان استفاده از حافظه انتشار یابد.

به نظر می رسد برنامه عرضه سیستم عامل جدید Windows 7 طبق روال از پیش تعیین شده به پیش می رود و فعلاً دلیلی برای متوقف کردن انتشار آن وجود ندارد. حتی همزمان با این رویدادها، شرکت مایکروسافت جدول ارتقاء سیستم های عامل فعلی به سیستم عامل جدید Win 7 را منتشر کرده است.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *