Windows بعدی روی پردازنده (chip) عرضه خواهد شد

شرکت مایکروسافت اعلام کرد، نسخه آینده سیستم عامل Windows بر روی پردازنده‎های ARM  عرضه خواهد شد. مایکروسافت این تصمیم را  به منظور ورود به بازار کامپیوترهای tablet گرفته است. کامپیوترهای tablet، کامپیوترهای صفحه‎ای و تخت هستند که بجای صفحه کلید، از طریق نمایشگر لمسی کار می‎کنند. در حال حاضر، بازار tablet را شرکت‎های Apple و Google در اختیار خود دارند.

 با این اقدام، شرکت مایکروسافت قدم بسیار بزرگی برداشته است. تاکنون سیستم عامل Windows فقط بر روی پردازنده‎هایی از نوع X86 که توسط شرکت‎های Intel و AMD تولید می‎شوند، عرضه می‎شد. طراحی سیستم عامل براساس پردازنده‎های ARM که مصرف انرژی کمتری دارند، به مایکروسافت برای رقابت در بازار جدید گوشی‎های هوشمند نظیر iPhone و Blackberry و کامپیوترهای tablet نظیر iPad کمک بزرگی خواهد کرد.

 در حال حاضر، چند نوع کامپیوتر tablet که با سیستم عامل Windows 7 کار می‎کنند، به بازار عرضه شده‎اند ولی چندان مورد استقبال کاربران قرار نگرفته‎اند. یکی از دلایل اصلی این عدم استقبال، مصرف بالا پردازنده و عمر کم باطری این دستگاه‎ها است. دلیل دیگری که برخی از کارشناسان مطرح می‎کنند، عدم طراحی سیستم عامل Win 7  برای این نوع کامپیوترها است. گرچه امکانات کنترل و اجرا بصورت لمسی در این سیستم عامل گنجانده شده ولی کاملاً مشخص است که در طراحی اولیه، کار با سیستم عامل بصورت لمسی در نظر گرفته نشده است.

 شرکت مایکروسافت به زمان انتشار نسخه جدید سیستم عامل Windows اشاره‎ای نکرده است.  اگرچه بسیاری آن را Windows 8 می‎نامند اما مایکروسافت  بر خلاف عادت و سنت همیشگی، هنوز سیستم عامل آینده را نامگذاری نکرده است.  با توجه به زمان انتشار نسخه فعلی Win 7، انتظار می‎رود که بیشتر از دو سال آینده، شاهد نسخه نهایی Win 8 باشیم.

 ظرفیت‎های سخت‎افزاری کامپیوترهای tablet و تلفن هوشمند، در هر سال دو برابر شده است. بطوریکه مشخصات سخت‎افزاری این دستگاه‎های جدید، به ظرفیت‎های معمول کامپیوترهای PC هرروز نزدیک‎تر می‎شوند.

 بطور یقین، شرکت مایکروسافت به عرضه محصولات خود براساس پردازنده‎های خانواده Intel ادامه خواهد داد.  چرا که درآمد اصلی این شرکت، از محل فروش این محصولات است. ولی در عین حال، کامپیوترهای قابل حمل جدید tablet بتدریج درصد قابل توجهی از بازار کامپیوتر دنیا را به خود اختصاص می‎دهد. سال گذشته، بیش از 10 میلیون دستگاه از نوع tablet به فروش رسید و پیش‎بینی می‎شود این رقم تا سال 2015 میلادی به بیش از 44 میلیون دستگاه در سال برسد.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *